Medical Bytes Thailand Nummer 103: Wat is er mis met de Thaise geneeskunde

Het volgende is een gastmeningartikel van Doc Martyn. Zijn meningen en adviezen zijn volledig de zijne en hoeven niet noodzakelijkerwijs die van The Pattaya News Company Limited te zijn. Zijn contactgegevens vindt u aan het einde van het artikel.

1. Traditionele Thaise Geneeskunde (TTM) is een overkoepelende term voor 5 holistische en natuurlijke benaderingen van de gezondheidszorg, namelijk: Interne Geneeskunde, Externe Geneeskunde, Spirituele Geneeskunde, Waarzeggerij en Boeddhisme. Door de eeuwen heen kwam de ontwikkeling van deze 5 benaderingen nauw overeen met de ontwikkeling van de geneeskunde in het Westen:

Inwendig medicijn: Het gebruik van kruiden en voeding.

Deze aanpak werd in het Westen gebruikt voordat de wetenschap de basis werd van de westerse geneeskunde. De behandelingen blijven het domein van natuurgenezers en alternatieve therapeuten.

Externe geneeskunde: Manipulatie, cupping, massage en het uitwendig aanbrengen van kruiden enz.

Deze vorm van therapie werd in het Westen beoefend. Het ligt nu in de handen van fysiotherapeuten en chiropractors.

Geest medicijn: Amuletten en Sak Yan-tatoeage voor spirituele bescherming en hulp bij genezing.

Amuletten zijn bedoeld om te beschermen tegen boze geesten.

In het Westen worden amuletten gebruikt; rozenkranskralen, het alomtegenwoordige katholieke symbool van Jezus aan het kruis, de Joodse Mezoeza die het huis beschermt.

Sak Yan tatoeëert, zie foto 1. De meeste barmeisjes in Thailand zijn versierd met deze tatoeages. Ze weerspiegelen de wensen van de getatoeëerde; bijvoorbeeld geluk, goede gezondheid etc. Wanneer ze worden getatoeëerd door een traditionele Thaise tatoeëerder, bevatten deze tatoeages een persoonlijk specifiek ontwerp, geformuleerd op basis van de geboortedatum en -tijd van de persoon.

Op dezelfde manier gebruikt het Westen al eeuwenlang symbolische tatoeages.

Waarzeggerij: Op bovennatuurlijke wijze kennis zoeken over de toekomst of het onbekende. In het Westen heet dit meditatie.

Boeddhisme: De geestelijke gezondheidszorgtak van TTM, zie foto 2. De filosofie: Een gezond bestaan ​​hangt af van de vier elementen van het leven; Aarde, water, wind en vuur worden in perfecte balans en harmonie gehouden. Ziekte ontstaat wanneer dit evenwicht verloren gaat.

Western de wetenschap ondersteunt deze filosofie niet. Het wetenschappelijke proces is gebaseerd op reproduceerbaar bewijs, niet op filosofische doctrines. Empirisch bewijs heeft voorrang op theorie en logica. De introductie van de wetenschap in het Westen luidde de scheiding in tussen TTM en de westerse geneeskunde.

2. De westerse geneeskunde kwam voor het eerst in Siam terecht in 1686. Het eerste door de overheid gefinancierde Thaise ziekenhuis, het Siriraj Hospital, werd gebouwd in 1887. Het King (Rama V) Chulalongkorn Memorial Hospital werd voltooid in 1914 en de Chulalongkorn University werd opgericht, met zijn faculteit voor geneeskunde. Geneeskunde, in 1916.

TTM werd in 1915 uit het Thaise medische curriculum verwijderd.

Met de hulp van de Franse en Portugese regering introduceerde koning Prajadhipok (Rama V11, de laatste absolute Thaise monarch, 1926-1935) westerse basisgezondheidszorg in Thailand. Hij richtte meer dan 102 ziekenhuizen op, genaamd Healing Halls.

Maar na twee wereldoorlogen, de Thaise revolutie van 1932, de troonsafstand van Rama V11 in 1935 en de tien staatsgrepen tussen 10 en 1947 verliep de groei van de westerse geneeskunde in Thailand begrijpelijkerwijs traag.

3. Er zijn twee belangrijke redenen waarom de prestaties van in Thailand opgeleide artsen onder de maat blijven:

Reden 1: Hun medische opleiding is beperkt: naar westerse maatstaven wordt de Thaise medische opleiding als ontoereikend beschouwd. In Thailand opgeleide artsen missen de essentiële basisopleiding om een ​​volledige medische anamnese af te leggen en een adequaat lichamelijk onderzoek uit te voeren, wat onderdeel is van de geneeskunst. 91% van de diagnoses kan alleen op basis van de anamnese en het onderzoek worden gesteld (Ref: JR Hampton: Relative contributies of anamnese, lichamelijk onderzoek en laboratoriumonderzoek aan de diagnose en de behandeling van poliklinische medische patiënten: BMJ, mei 1975).

Zonder aanvullende training en examens staat een Thaise medische graad een Thaise arts niet toe om zelfstandig in het Westen te werken.

Als ze de kans krijgen, zoeken veel Thaise artsen een aanvullende opleiding in het buitenland. Uiteraard hebben mannelijke artsen waarschijnlijk vaker toegang tot deze training dan hun vrouwelijke tegenhangers. Procedureel keren ze terug als uitstekende artsen in het door hen gekozen vakgebied, maar het ontbreekt hen misschien aan de kunst om de patiënt als geheel te behandelen.

Wanneer deze in het buitenland opgeleide artsen terugkeren naar Thailand, zoeken ze vaak werk in de grote privéziekenhuizen, waar ze genieten van hun Hi So-status, hun medische bekwaamheid en hun Mercedes.

Slechts enkelen zijn altruïstisch en keren terug naar het publieke systeem waar ze vandaan komen. Degenen die dat wel doen, zijn meestal uitzonderlijke artsen.

Reden 2: Hun culturele vooringenomenheid. Een belangrijk onderdeel van de Thaise traditie berust op de confucianistische ideologie (Ruïsme). In China Confucius (Kong Fuzi. 551-479BC), zie foto 3, verdedigde de vijf overtuigingen van zijn confucianisme, waaronder het concept van 'gezicht'.

Face draait om zelfverloochening (zelfverloochening) wanneer mensen hun individualiteit opgeven om zich te concentreren op hun plichten jegens de samenleving. Onder het confucianisme worden de onderdanen na zelfverloochening gegarandeerd door iedereen met vriendelijkheid en respect behandeld. In deze filosofie wordt geluk niet gerealiseerd door persoonlijk succes en materiële genoegens, zoals in het Westen, maar door menselijke dingen; in het reine komen met jezelf, je familie en je gemeenschap.

6. Confucius zei: 'Gezichtsverlies is slecht', 'Iemand gezichtsverlies laten lijden is onvergeeflijk'.

Het concept van het gezicht is anti-intellectueel en het gezicht heeft vreselijke gevolgen.

Volgens John Guthers 'Essays about the East': 'Gezicht betekende dat niemand een risico durfde te nemen, nooit een intellectuele gok durfde te wagen, noch een poging in het donker wagen; omdat falen gezichtsverlies zou veroorzaken en daarmee persoonlijke schaamte en spot. Door een dergelijk principe aan te nemen; er zou nooit een Chinees Thomas Edison zijn, of een Chinees Henry Ford of een Chinees Albert Einstein'.

7. In de moderne geneeskunde hoort gezicht niet thuis. Het is zowel ongepast als contraproductief, aangezien onvoldoende opgeleide Thaise artsen zich verschuilen achter hun Hi So-status en gezicht, om nooit van hun fouten te leren.

Een bijkomend cultureel probleem met Thaise artsen is de ongepaste eerbied van de Thaise patiënt voor de arts: Thaise patiënten accepteren meestal de medische mening van hun arts zonder vragen te stellen en mogen hun arts doorgaans niet ondervragen. Vervolgens volgen ze ijverig en zonder twijfel hun behandelaanbevelingen op.

Maar door hun ontoereikende opleiding ontberen Thaise artsen essentiële vaardigheden, waardoor ze vatbaar zijn voor fouten.

8. “Wat is er mis met de Thaise geneeskunde?”

Probleem 1: Zoals gezegd is de moeilijkheid die Thaise artsen ondervinden bij het diagnostisch proces hun gebrek aan opleiding in de geneeskunde. Ze zijn sterk afhankelijk van de medische wetenschap; pathologie en radiologisch onderzoek, de reden waarom Thaise artsen, vaak voordat de patiënt is gaan zitten, naar dergelijke aanvraagformulieren grijpen. Maar zoals eerder vermeld; 91% van de diagnoses kan alleen op basis van anamnese en onderzoek worden gesteld, waardoor de noodzaak van wetenschappelijk onderzoek overbodig wordt.

Dit is niet de schuld van de artsen. Het is de schuld van hun gecompromitteerde en beperkte opleiding, die de verantwoordelijkheid van de overheid is geworden.

De autoriteiten moeten zich dit tekort realiseren en westers opgeleide artsen gebruiken om de kunst van de geneeskunde te onderwijzen. Maar er is een hindernis: gezicht. Ik heb mijn diensten gratis aangeboden, maar mijn aanbiedingen zijn over het hoofd gezien.

Probleem 2: Culturele vooringenomenheid: De Thaise regering is sterk betrokken bij medisch toerisme. Zowel Thaise patiënten als internationale patiënten zullen niet de competente en adequate medische zorg krijgen die ze verdienen totdat Thaise medische scholen artsen voortbrengen die de 2500 jaar oude filosofie van het confucianisme terzijde schuiven.

Post scriptum: Voor uw informatie, Ik heb de eed van Hippocrates, aangenomen door het Westen, en de eed van Vejjavatapada, afgelegd door boeddhistische artsen, opgenomen. Beide eden werden geformuleerd in of rond de 3rd Eeuw voor Christus. Er is een aanzienlijk verschil.

De eed van Hippocrates, circa 3 voor Christusrd eeuw:

Ik zweer om, naar mijn beste vermogen en oordeel, dit verbond na te komen:

“-Ik zal de zwaarbevochten wetenschappelijke verworvenheden respecteren van de artsen in wier voetsporen ik treed, en de kennis die de mijne is, deel ik graag met degenen die zullen volgen.

-Ik zal, ten behoeve van de zieken, alle maatregelen toepassen die nodig zijn, en daarbij de dubbele valkuilen van overbehandeling en therapeutisch nihilisme vermijden.

-Ik zal onthouden dat er zowel kunst als wetenschap bestaat, en dat warmte, sympathie en begrip zwaarder kunnen wegen dan het mes van de chirurg of het medicijn van de apotheek.

-Ik zal me er niet voor schamen om te zeggen: 'Ik weet het niet', en ik zal ook niet nalaten mijn collega's in te schakelen als de vaardigheden van een ander nodig zijn voor het herstel van een patiënt.

-Ik zal de privacy van mijn patiënten respecteren, want hun problemen worden mij niet bekendgemaakt, tenzij de wereld het weet.

-Ik moet vooral voorzichtig zijn in zaken van leven en dood. Als het mij wordt gegeven om een ​​leven te redden, allemaal bedankt. Maar het kan ook binnen mijn macht liggen om een ​​leven te nemen; deze ontzagwekkende verantwoordelijkheid moet met grote nederigheid en bewustzijn van mijn eigen zwakheid onder ogen worden gezien.

-Bovenal mag ik niet voor God spelen.

-Ik zal onthouden dat ik geen koortsdiagram, een kankergezwel, behandel, maar een ziek mens, wiens ziekte de familie en de economische stabiliteit van de persoon kan aantasten. Als ik de zieken adequaat wil verzorgen, omvat dit ook mijn verantwoordelijkheid.

-Ik zal ziekten voorkomen wanneer ik maar kan, want voorkomen verdient de voorkeur boven genezen.

-Ik zal niet vergeten dat ik lid blijf van de samenleving, met bijzondere verplichtingen tegenover al mijn medemensen, zowel geestelijk en lichamelijk als de zieken.

-Als ik deze eed niet schend, mag ik dan genieten van het leven en de kunst, gerespecteerd worden zolang ik leef en daarna met genegenheid herinnerd worden.

-Moge ik altijd zo handelen dat de beste tradities van mijn roeping in stand worden gehouden en mag ik lang de vreugde ervaren van het genezen van degenen die mijn hulp zoeken.’

Vejjavatapada, de eed van de boeddhistische arts, circa 3 v.Chrrd eeuw, is een eed die moet worden afgelegd door boeddhistische artsen en andere professionals die met zieken werken:

De Heer zei: ‘Gezondheid is de grootste winst.’ Hij zei ook: “Hij die mij wil dienen, moet de zieken dienen.”

Ik denk ook dat gezondheid de grootste winst is en ik zou de Boeddha willen dienen.

daarom:

(A) Ik zal mijn vaardigheden gebruiken om de gezondheid van alle wezens te herstellen met sympathie, mededogen en oplettendheid.

(B) Ik kan medicijnen goed bereiden.

(C) Ik weet welke medicijnen geschikt zijn en welke niet. Ik geef niet het ongeschikte, alleen het geschikte.

(D) Ik verzorg de zieken met een geest van liefde, niet uit verlangen naar winst.

(E) Ik blijf onbewogen als ik te maken heb met ontlasting, urine, braaksel of speeksel.

(F) Van tijd tot tijd zal ik in staat zijn de zieken te instrueren, inspireren, enthousiasmeren en op te vrolijken met de Leer.

(G) Zelfs als ik een patiënt niet kan genezen met het juiste dieet, de juiste medicijnen en de juiste verpleging, zal ik hem toch dienen, uit mededogen.

Addendum: De afgelopen zes jaar heb ik als gepensioneerde arts, woonachtig in Buriram, second opinions aangeboden over elk medisch probleem. Ik ben onlangs naar Pattaya verhuisd. Net als in dit geval worden er ook telefonische consulten aangeboden als u buiten Pattaya woont. Voor assistentie; neem dan contact met mij, Doc Martyn, op Facebook of bel Dao op 6 095 414.

Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/