Opinieartikel: Wat staat Pattaya te wachten in 2024

2023 bevindt zich in het achteraanzicht en hier zijn we dan, aan het begin van een fris nieuw jaar, een gloednieuwe lei en tal van ambitieuze beloften en doelstellingen van Thaise overheidsfunctionarissen.

2023 was een jaar van verder herstel van de rampzalige impact die de Covid-19-pandemiebeperkingen hadden op de Thaise economie, in het bijzonder op een door toerisme gedreven economie als Pattaya. De economie van Pattaya is voor ongeveer 90 procent afhankelijk van het toerisme, zowel in de legitieme als in de zogenaamde grijze sector, en is als gevolg daarvan duidelijk gedurende ongeveer twee en een half jaar gedecimeerd, en is nog steeds niet volledig hersteld tot de cijfers van 2019, aldus de Tourism Authority of Pattaya. Thailand (TAT). Dat gezegd hebbende, Thailand telde in 28 ongeveer 2023 miljoen buitenlandse toeristen/bezoekers, maar veel minder dan de 40 miljoen in 2019.

In In 2023 zag Pattaya ongeveer 23 miljoen toeristen, waarvan een aanzienlijk aantal binnenlandse, volgens de TAT. Het doel voor 2024 is 27 miljoen, wat op papier ambitieus klinkt, maar de TAT gelooft dat dit heel goed mogelijk is met een aanhoudend sterk binnenlands toerisme en de hoopvolle terugkeer van Chinese toeristen, wat een groot vraagteken is.

Laten we even naar deze twee dingen kijken. Ten eerste het binnenlands toerisme. Covid-19 kwam het binnenlandse toerisme in Pattaya zelfs sterk ten goede, omdat de stad de focus verlegde van het buitenlandse toerisme (ze had geen keus omdat de grenzen al meer dan twee jaar gesloten of beperkt waren) en zich in plaats daarvan concentreerde op het trekken van bezoekers uit heel Thailand naar Pattaya, vooral Bangkok en de oostelijke provincies. . Pattaya begon een agressieve strategie van wekelijkse evenementen, van sport, muziek, eten, cultuur en meer, samen met promoties om meer binnenlandse toeristen naar Pattaya te halen.

Het werkte, sterker dan ze ooit hadden kunnen verwachten, en Pattaya werd en is nog steeds een extreem populaire bestemming voor binnenlandse toeristen, vooral uit Bangkok, tijdens vakanties en weekends. Als gevolg hiervan heeft Pattaya zich in 2024 gecommitteerd aan een soortgelijke agressieve strategie van wekelijkse evenementen om het toerisme aan te moedigen, en ja, de meeste daarvan zullen gericht zijn op Thaise toeristen en niet op buitenlandse toeristen, en zullen zich concentreren op vakanties en weekends.

Lokale bewoners begrijpen echter zeker de betekenis van het toerisme voor de economie van Pattaya, vooral degenen die met eigen ogen de verwoesting hebben gezien tijdens de Covid-19-beperkingen van bedrijven en duizenden mensen die voedsel uitdeelden, maar hebben gemengde gevoelens over deze voortdurende gebeurtenissen. Het gaat in de kern niet om de gebeurtenissen maar het feit dat de infrastructuur van de stad in zijn huidige vorm qua verkeer het aantal toeristen niet echt kan ondersteunen. Dit levert als gevolg daarvan veel kopzorgen op in termen van verkeer rond Pattaya.

Er bestaan ​​veel plannen en voorstellen om deze problemen te verlichten. inclusief enkele agressieve, zoals een BTS-systeem in Bangkok-stijl, maar we zullen zien of dit werkelijkheid wordt. Hoe dan ook, het zal er in 2024 niet komen. Wat echter wel gegarandeerd is, zijn meer verkeersprojecten. We zullen dat zo meteen bespreken.

Laten we even kijken naar het Chinese toerisme, het tweede dat essentieel is voor het bereiken van 27 miljoen toeristen in Pattaya in 2024. Het Chinese toerisme is nog niet hersteld naar het niveau waar Thaise functionarissen op hadden gehoopt, en daar zijn verschillende redenen voor. Velen van hen vallen buiten de directe controle van toeristenfunctionarissen. Van een stagnerende economie tot moeilijkheden voor Chinese toeristen om China te verlaten, naar een populaire, grotendeels fictieve film genaamd No More Bets, die veel toeristen bang maakt van een bezoek aan Thailand, tot verschillende voorbeelden uit het echte leven, zoals een Chinese toerist die omkwam bij de massale schietpartij in Siam Paragon in Bangkokzijn er een aantal obstakels geweest die het herstel van de Chinezen in de weg stonden toerisme in Thailand.

Thailand zet groot in op een komende permanente visumvrijstelling voor Chinese burgers, die wederkerig zal zijn voor Thaise staatsburgers (Hoewel het aantal dagen hiervoor onduidelijk is) in maart, maar nogmaals, veel factoren vallen buiten de directe controle van Thailand om Chinese toeristen terug te brengen in de grote aantallen die we vóór de Covid-19-pandemie zagen.

Nu de twee grote factoren die het toerisme naar Pattaya aandrijven zijn besproken: binnenlands en buitenlands toerisme, waarbij China de grootste zorg van de TAT is, gaan we even terug naar het verkeer.

Voor 2024 hebben we al gehoord dat de stad dat is gaan experimenteren met eenrichtingsverkeer op Soi Buakhao en breid delen van Jomtien Beach Road uit. Het is onduidelijk wanneer deze programma's zullen beginnen, maar beide staan ​​op de agenda, samen met het waarschijnlijk eindelijk uitbreiden van het zand op Jomtien Beach aan het populaire uiteinde dichter bij Pattaya tot nabij de Dongtan Police Box. Nogmaals, er zijn geen vaste data voor deze projecten.

Een ander project Eindelijk opnieuw opgestart is het sportstadion in Oost-Pattaya, dat zeker voor meer bezoekers zal zorgen tijdens grote evenementen, zoals we hier hebben besproken. Ook voor de Bali Hai Pier zijn er grote plannen maar deze projecten bevinden zich nog steeds in een juridisch niemandsland en zullen dat wellicht niet snel zijn.

En ja, dat geldt ook voor de gigantische doorn in het oog die bekend staat als het appartement aan het water wat nog steeds een zwarte vlek op de stad is, maar waarvan het legaal is De route naar de sloop is onduidelijk, zoals de arrestatie van een voormalige burgemeester van Pattaya die verband houdt met die zaak.

Eén project Niet in juridische onzekerheid verwikkeld, is de renovatie van de Koh Larn-pier die dit jaar op de agenda staat.

Wat staat ons nog meer te wachten voor 2024?

We zullen waarschijnlijk eindelijk het verbod op de verkoop van alcohol in de middag van 2 tot 5 zien verdwijnen. Dit wordt al eeuwenlang voorgesteld na recente wettelijke uitbreidingen van de openingstijden van het nachtleven is de volgende op de lijst. Mogelijk zien we zelfs een latere verkoopperiode, of eerder, voor alcohol in winkels.

De luchthaven U-Tapao ligt Er zullen de komende jaren aanzienlijke veranderingen en uitbreidingen plaatsvinden, met een onmiddellijk plan om meer Indiase toeristen aan te trekken.

Een belangrijk ding om in de gaten te houden zijn mogelijke debatten en veranderingen in de marihuanawetten. Momenteel gedecriminaliseerd en in een grijze staat, heeft dit honderden marihuana-apotheken en cafés naar Pattaya gebracht, hoewel niet iedereen er fan van is. De Thaise premier Srettha Thavisin heeft beloofd om marihuana pas dit jaar medisch te maken, maar het valt nog te bezien of dit werkelijk zal gebeuren en of dit gevolgen zal hebben voor de winkels in Pattaya. Die belofte was ruim drie maanden geleden en er lijkt weinig politieke wil en publieke belangstelling te zijn om de geest terug in de fles te stoppen, dus dit zou kunnen veranderen... en dat kan ook niet. In recente NIDA-enquêtes onder het Thaise publiek over de top tien van prioriteiten die de Thaise regering moet aanpakken en oplossen, kwam marihuana niet eens op de lijst terecht. In plaats daarvan maken de meeste Thais zich veel meer zorgen over luchtvervuiling en een voorgestelde digitale portemonnee van 10,000 baht.

Tenslotte liggen er ook voorstellen in het verschiet om prostitutie te legaliseren. Uiteraard beweren functionarissen al jaren dat er in Pattaya geen sprake is van prostitutie, maar de realiteit is dat de grijze sector een belangrijk onderdeel is van de toeristische economie in Pattaya, of je dat nu leuk vindt of niet. Deze voorstellen zullen waarschijnlijk worden aangenomen omdat ze de steun krijgen van zowel de huidige regering als de oppositie in een zeldzame tijd waarin beide partijen het erover eens zijn dat het tijd is voor verandering en om te stoppen met te zeggen dat het probleem niet bestaat. Dit heeft het potentieel om vooral in Pattaya grote veranderingen teweeg te brengen, maar hoe dit precies gebeurt is onduidelijk. Dit voorstel maakt deel uit van verschillende voorstellen van de Move Forward-partij, waaronder de Marriage Equality Quality Act die onlangs door het kabinet is goedgekeurd en die het homohuwelijk in Thailand legaal zal toestaan ​​en meer rechten zal geven aan transgenders.

Uiteindelijk zou het een groots jaar kunnen worden voor Pattaya, en zoals altijd zullen wij hier zijn om daarover verslag te doen..we hebben zelf een aantal grote plannen voor 2024, klik hier voor een korte video waarin we daarvan een voorproefje krijgen.

Ik hoop dat je genoten hebt van deze korte (voor mij) vooruitblik op 2024 en bedank al onze lezers voor hun steun. Een veilig en gelukkig nieuwjaar.

Adam Judd, hoofd inhoud, medeoprichter, mede-eigenaar TPN Media

Januari 5th, 2024.

Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/