Een open brief aan de Thaise premier keurt de ontwerpwet goed om het geïntegreerde beheer van schone lucht voor de gezondheid te reguleren

Geachte generaal Prayut Chan-o-cha, premier van Thailand 

Dit heeft betrekking op de pijn en het lijden dat Thaise burgers wordt toegebracht als gevolg van luchtvervuiling, met name fijnstof 2.5, een voortdurend probleem dat Bangkok en andere regio's van het land treft.

Luchtvervuiling is een chronisch probleem dat in veel delen van Thailand acuter is geworden. Thais hebben gedurende een langere periode te maken gehad met ademlucht die doorspekt is met verhoogde gifstoffen, en op niveaus die de aanbevolen niveaus overschrijden die zijn vastgesteld door de WHO - niveaus die als veilig worden beschouwd voor de menselijke gezondheid. Dit is de oorzaak geweest van ziekte en acute dodelijke slachtoffers in verband met ademhalings-, hart- en cerebrovasculaire aandoeningen. Luchtvervuiling is ook in verband gebracht met chronische ziekten zoals kanker en diabetes. Er is een verwoestende impact geweest op kwetsbare groepen, waaronder kinderen, zwangere vrouwen, ouderen, zieken en degenen die voor hun werk buitenshuis moeten zijn. Mensen binnen deze kwetsbare groepen lopen relatief veel meer risico dan de gewone persoon.  

De verantwoordelijke autoriteiten zijn echter niet in staat om dit probleem definitief aan te pakken. Ze missen het vermogen om dit volledig geïntegreerd te managen. Ze zijn constant gefixeerd om alleen de gevolgen van het probleem aan te pakken, in plaats van de oorzaak van luchtvervuiling aan te pakken. Ook bestaande wetgeving is niet in staat om deze bovengenoemde problemen adequaat aan te pakken. Elk ministerie van de overheid houdt zich bezig met het alleen behandelen van het directe probleem, in plaats van het zoeken naar oplossingen die nodig zijn om dit probleem duurzaam te beheersen. Het belangrijkste is dat het onderliggende structurele probleem volledig is genegeerd, en dit is precies de reden waarom het probleem van luchtvervuiling onopgelost blijft. Het Thailand Clean Air Network ziet, samen met de getroffen Thaise burgers, dat er dringend behoefte is aan hervorming van de wetgeving die zal leiden tot een systeem voor het effectief beheren en reguleren van schone lucht in overeenstemming met de normen die zijn vastgesteld door de WHO en de Verenigde Naties. Dit zal er dus voor zorgen dat Thais in ieder geval een kans hebben op een goede gezondheid en een lang leven.  

Het Thailand Clean Air Network zou, samen met de getroffen Thaise burgers, de premier willen verzoeken om zijn goedkeuring te hechten aan de ontwerpwet tot regulering van het geïntegreerde beheer van schone lucht voor de gezondheid BE... zoals opgesteld en ingediend door het Thailand Clean Air Network, en de redenen worden als volgt gegeven:

Achtergrond: 

  1. Thailand Clean Air-netwerk bestaat uit academische vrijwilligers met een multidisciplinaire achtergrond, samen met sociale activisten, die een coalitie vormden om een ​​kennisbank te ontwikkelen en accurate informatie te verspreiden onder het grote publiek over de gezondheidseffecten van luchtverontreiniging. De groep werkt samen met alle belanghebbenden en heeft gedeeltelijke financiële steun ontvangen van de Thailand Health Foundation. 
  2. Op basis van academisch onderzoek en veldwerk, de groep ontdekte dat het grootste obstakel voor het aanpakken van de effecten van luchtverontreiniging het onderliggende structurele probleem is. Met andere woorden, de neiging van verantwoordelijke instanties om zich alleen te fixeren op het aanpakken van de gevolgen van luchtverontreiniging, het gebrek aan integratie tussen verantwoordelijke instanties en het gebrek aan handhaving van bestaande regelgeving. Dit alles vloeit voort uit het feit dat de bestaande wetgeving en de verschillende verantwoordelijke ministeries te zeer versnipperd zijn wat betreft hun rollen en verantwoordelijkheden. In het bijzonder is het Ministerie van Industrie verantwoordelijk voor luchtvervuiling door fabrieken, het Ministerie van Transport is verantwoordelijk voor voertuigvervuiling, het Ministerie van Energie is verantwoordelijk voor de auto-emissienormen voor uitlaatemissies van voertuigen en het Ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen en Milieu is alleen verantwoordelijk voor het beheersen van luchtvervuiling. Dit laatste is echter niet gericht op de kritische overkoepelende doelstelling, namelijk het beheren van schone lucht. Schone lucht is uiteindelijk de eerste voorwaarde voor leven en het universele recht op leven, zonder welke we allemaal het risico lopen vroegtijdig te overlijden.  
  3. Onze academische vrijwilligers en maatschappelijke organisaties hebben uitgebreid en langdurig onderzoek gedaan op dit gebied en de resultaten zijn in lijn met de bevindingen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Dit komt omdat het probleem met luchtvervuiling, met name PM 2.5, een van de belangrijkste oorzaken van voortijdige sterfte is. De luchtkwaliteitsnormen van Thailand zijn zeer ondermaats in vergelijking met landen die zich wereldwijd in een vergelijkbare fase van economische ontwikkeling bevinden. Volgens het World Air Quality 2020-rapport, waarin landen worden gerangschikt op het gebied van slechte luchtkwaliteit, behoorden Thaise steden tot de top 10 van de 15 steden in de regio met de slechtste luchtkwaliteit in Zuidoost-Azië. De Thaise wetten zijn niet herzien om het concept van volksgezondheid te omvatten en bovendien is de handhaving niet effectief geweest. Thaise burgers moeten daarom de gevolgen ondervinden van de hoge concentratie van PM 2.5, met name in Bangkok en de noordelijke regio van Thailand  
  4. Tussen 2019 en 2022 zijn er vijf wetsvoorstellen ingediend door verschillende groepen hierin achtereenvolgens vermeld op basis van wanneer ze als volgt aan het Thaise parlement werden voorgelegd: o Versie 1: Versie ingediend door het grote publiek zoals opgesteld door de Thaise Kamer van Koophandel (deze versie is afgewezen door de minister-president) 

o Versie 2: Versie ingediend door de Bhumjaithai-partij (deze versie werd verworpen door de premier)

o Versie 3: Versie ingediend door MP Pada Vorakanon die is aangesloten bij de Palang Pracharat-partij (wordt momenteel beoordeeld door de premier) 

o Versie 4: Versie ingediend door het grote publiek zoals opgesteld door het Thailand Clean Air Network (momenteel in afwachting van verificatie van de openbare ondertekenaars door het parlement en het ministerie van provinciaal bestuur)  

o Versie 5: Versie opgesteld door de Pheu Thai-partij (momenteel in afwachting van overweging door het Thaise parlement)  

Wetsontwerpen die we de minister-president vragen te onderschrijven is deze vierde versie van de conceptwet schone lucht (volledige naam: "Ontwerpwet tot regeling van het geïntegreerd beheer van schone lucht voor de gezondheid BE ..."). Deze ontwerpwetgeving is ingediend in het kader van de wet om een ​​verzoekschrift in te dienen voor de invoering van de wet en werd gesteund door meer dan 26,500 openbare ondertekenaars en op 21 januari 2022 bij het Thaise parlement ingediend. 

  1. Bepalend kenmerk van de Draft Clean Air Act zoals opgesteld door het Thailand Clean Air Network  verschilt van de andere ingediende ontwerpwetgeving als volgt: 

o Het is innovatieve wetgeving dat verheft het concept van het beheersen van luchtvervuiling tot het beheer van schone lucht, en introduceert zo een paradigmaverschuiving om concepten te omvatten die breder en veel diepgaander zijn dan wat er in de huidige Thaise wetgeving bestaat.  

o Hervormingswetgeving die zich bezighoudt met het onderliggende structurele probleem. Deze wetgeving pakt in het bijzonder het probleem aan van verantwoordelijke entiteiten die momenteel in silo's werken en gescheiden zijn door de vervuilingsbron (industrieel - voertuig - bosbrand - landbouwverbranding - grensoverschrijdende waas), in plaats van op een geïntegreerde manier georganiseerd te zijn om milieu en openbare gezondheidsproblemen. 

o Deze ontwerpwetgeving creëert een billijk evenwicht tussen directief van bovenaf (dwz top-downbenadering) en samenwerking met mensen ter plaatse (dwz bottom-upbenadering) tussen het centrale bestuur en het provinciale bestuur van de overheid en met het maatschappelijk middenveld in het algemeen en lokale gemeenschappen. 

o Deze ontwerpwetgeving legt de nadruk op het bieden van economische prikkels (ook wel wortelen genoemd) die kansen benutten om vervuilers te stimuleren hun huidige activiteiten zelf aan te passen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het aanbieden van verschillende constructies van milieuwetgeving, zoals het schoneluchtfonds, beheervergoedingen voor nevel, en de formulering en toewijzing van het recht om giftige nevel uit te stoten, enz. Dit zou het proces helpen vergemakkelijken om economische actoren te stimuleren zich aan te passen productiepraktijken om veel milieuvriendelijker te zijn. Dit zal op zijn beurt leiden tot de invoering van een groene economie op macroniveau. 

Dit komt omdat vervuilers zouden worden ondersteund bij het verminderen van hun uitstoot. De Thaise regering zal ook profiteren van extra fiscale inkomstenbronnen. Bovendien zullen slachtoffers worden ondersteund bij het vorderen van schadevergoeding vanwege de impact van luchtverontreiniging op hun gezondheid, en dit is met name relevant voor de kwetsbare groepen (dwz kinderen, zwangere vrouwen, zieken,  

ouderen en degenen wier werk vereist dat ze worden blootgesteld aan de elementen). o Dit wetsontwerp beheert grensoverschrijdende waas door gebruik te maken van het principe dat de vervuiler betaalt, waarbij de verantwoordelijkheid wordt gelegd bij vervuilers wiens activiteiten over de grens vervuilende emissies veroorzaken die een negatief effect hebben op de gezondheid van de mensen in het Koninkrijk Thailand. Dit is in overeenstemming met het internationaal recht, evenals met de nationale wetgeving die is uitgevaardigd door de lidstaten in de ASEAN bij het omgaan met grensoverschrijdende waas, die wordt uitgevaardigd zonder nadelige gevolgen voor de relatie tussen de ASEAN-lidstaten. 

o Deze ontwerpwetgeving omvat principes die internationaal aanvaard zijn en die sterke steun hebben gekregen voor het innovatieve en creatieve karakter van deze ontwerpwetgeving.  Dr. David R. Boyd, de speciale VN-rapporteur voor mensenrechten en het milieu, stuurde een videoclip waarin hij de Thaise regering aanspoorde om te overwegen dit ontwerp van schone luchtwet, opgesteld door de Thailand Clean Air Act, goed te keuren en uit te voeren. Netwerk. In het bijzonder complimenteerde Dr. Boyd deze ontwerpwetgeving voor zijn "reformatieve en innovatieve" benadering en verklaarde ook dat deze ontwerpwetgeving het probleem van luchtvervuiling in Thailand zou aanpakken, met name PM 2.5, dat volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een belangrijke oorzaak van vroegtijdige sterfte is Organisatie. Bovendien heeft Radio France Internationale (of RFI) – een internationale radiozender met dekking in Parijs en de rest van de wereld – in hun berichtgeving luchtvervuiling gecategoriseerd als een echt probleem voor de volksgezondheid in Thailand. RFI had ook verwezen naar de rol van het Thailand Clean Air Network bij het opstellen van deze burgergestuurde wetgeving.  

  1. Door zijn aard als hervormingswetgeving heeft het Thailand Clean Air Network dit ontwerp van de Clean Air Act, zoals opgesteld door het Thailand Clean Air Network, ook eerder voor dringende overweging voorgelegd aan de Thai Law Reform Commission. Deze Thai Law Reform Commission wordt voorgezeten door professor emeritus Borwornsak Uwanno. Dit wetsontwerp is begin 2021 ingediend bij de Thaise wetshervormingscommissie. Dit ging vooraf toen publieke ondertekenaars om steun werden gevraagd voor dit wetsontwerp en de daaropvolgende indiening ervan aan het Thaise parlement, wat plaatsvond op 21 januari 2022.

In het geval dat een ontwerp van financiële gerelateerde wetgeving werd verworpen: 

  1. Er is geen verklaring gegeven voor het afwijzen van een wetsvoorstel op deze grond. In alle gevallen waarin ontwerpwetgeving door de minister-president was verworpen, is er nooit een formele verklaring in het openbaar gegeven. Dit heeft geleid tot talloze speculaties door zowel het grote publiek als onder Thaise politici.  
  2. De veronderstelling dat alle wetsontwerpen die als financiële wetgeving worden aangemerkt, zullen altijd worden verworpen. Een speculatie is dat elke wetgeving, die als financiële wetgeving wordt beschouwd, altijd zal worden afgewezen. Dit heeft geleid tot pogingen om alleen ineffectieve wetsontwerpen in te dienen die verstoken zijn van het gebruik van publieke middelen, en dus nutteloos zijn in termen van de daadwerkelijke handhaving ervan.  
  3. De reikwijdte van elke financiële wetgeving is zeer breed en allesomvattend. Sectie 134 van de Thaise grondwet BE 2560 definieert een zeer breed toepassingsgebied dat alle zaken omvat die binnen de grenzen van financiële wetgeving vallen. Met andere woorden, het is bijna een uitzondering in plaats van de norm dat een Thaise wet niet wordt beschouwd als financiële wetgeving. 
  4. Hoewel beschouwd als financiële wetgeving, maar als het geen financiële last is voor de Thaise regering, zal die wetgeving toch worden verworpen. In het geval van dit ontwerp van Clean Air Act – zoals opgesteld door het Thailand Clean Air Network – veroorzaakt het niet alleen geen financiële last voor de Thaise regering, maar creëert het zelfs een mogelijkheid voor de regering om extra fiscale inkomsten te genereren. 
  5. De mensen hebben het recht om te weten of het verantwoordelijke ministerie de minister-president heeft geadviseerd deze ontwerpwetgeving niet te accepteren. De minister-president geeft geen formele publieke uitleg over de redenen voor de afwijzing van een wetsvoorstel. Als zodanig creëert dit een publieke misvatting dat het verantwoordelijke ministerie instemde om door te gaan, maar het is de premier die er uiteindelijk voor heeft gekozen om de ontwerpwetgeving te verwerpen.  
  6. Het verantwoordelijke ministerie heeft zijn standpunt bevestigd om bepaalde aspecten van de ontwerpwet voor schone lucht op te nemen in de wijziging van de Thaise milieuwet. Dit standpunt is in strijd met de essentie van dit wetsontwerp, namelijk hervormingswetgeving, en vereist naar zijn aard dat afzonderlijke wetgeving wordt vastgesteld.  

Dit wetsontwerp is gunstig voor de Thaise regering: 

Mocht deze ontwerpwetgeving worden aangenomen, dan zou de Thaise regering daar op een aantal manieren voordeel bij hebben. Ten eerste door het respect te verdienen van het Thaise kiesdistrict omdat het prioriteit geeft aan hervormingen van de wetgeving in het land. Thaise burgers zullen een goede gezondheid hebben door in een schone en gezonde omgeving te leven. Dit zou helpen verminderen de ongelijkheid van het land. Het zou ook het juiste signaal afgeven aan de particuliere sector om deze kans te grijpen om hun productieproces aan te passen om goederen en diensten te produceren die milieuvriendelijk zijn. Het zou ook innovatie binnen de technologische industrie aanwakkeren en kansen creëren voor een nieuwe creatieve economie die het concurrentievermogen van Thailand op het wereldtoneel zou helpen verbeteren. Ten slotte zou het ook in de ogen van de internationale gemeenschap een zeer positief imago voor Thailand creëren. De impact van dit alles zal ongetwijfeld leiden tot een toename van de publieke opinie jegens de Thaise regering. 

Mocht er behoefte zijn aan aanvullende informatie of als er vragen zijn, dan staat het Thailand Clean Air Network paraat en klaar om te zijner tijd de overheid te ondersteunen en samen te werken. 

Voor uw overweging. 

Oprecht 

Thailand Clean Air-netwerk 

Attached 

  1. Ontwerpwet tot regulering van het geïntegreerd beheer van schone lucht voor de gezondheid BE…. 2. Intentieverklaring: ontwerpwet tot regeling van het geïntegreerd beheer van schone lucht voor de gezondheid BE…. Contactadres voor het Thailand Clean Air Network 

Thailand Clean Air-netwerk 

1032/136-138 Verdieping 1 VOX-kamer, Phahonyothin Road 18/1 Alley 2, 

Chom Phon, Chatuchak, 10900 Bangkok 

Website: https://thailandcan.org

Het voorgaande is een brief uit Thailand CAN. Hun uitspraken en meningen zijn van henzelf, dit artikel is alleen aangepast voor interpunctie en grammatica.

Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/