Het verhaal achter het verlaten Waterfront-appartement bij de Bali Hai-pier in Pattaya

Noot voor de redactie: Het volgende verscheen oorspronkelijk begin vorig jaar op onze zustermediawebsite, Pattaya ontkoppeld, en is geschreven door mijzelf, Adam Judd. Ik heb besloten om dit artikel bij te werken, toe te voegen en te verbeteren en het op ons belangrijkste nieuws te plaatsen, aangezien er veel opmerkingen en vragen zijn geweest over het appartementencomplex en de status van het gebouw vanwege een voorgestelde Bali Hai Pier-upgrade die in de nieuws onlangs. Geniet van het artikel.

Pattaya-

Veel lokale bewoners en toeristen hebben het kolossale 53 verdiepingen tellende condominium opgemerkt dat incompleet en verlaten staat bij de ingang van de Bali Hai-pier. Er worden vaak vragen gesteld over het verhaal achter dit appartement en waarom het verlaten ligt en een doorn in het oog is voor het verder prachtige uitzicht op de baai. Vandaag nemen we even de tijd om die vraag te beantwoorden. Voor dit artikel is bronmateriaal gebruikt van The Pattaya News en de bijbehorende pers, evenals verschillende juridische materialen van condominiumeigenaren en relevante advocatenkantoren.

Origineel kunstenaarsconcept van hoe de Waterfront eruit zou zien als hij klaar zou zijn.

Op 16 juli 2014 stopten stadsbeambten van Pattaya de bouw van het 53 verdiepingen tellende condominium- en hotelproject op de Bali Hai Pier na een internetvuurstorm na foto's van de toren een klassiek uitzichtpunt van Pattaya belemmeren ging online viraal (zie foto hieronder). De toenmalige burgemeester, Itthiphol Kuneplome, verklaarde dat het project - voor het eerst gelanceerd en voorgesteld in 2004 - voortdurend correcte en volledig transparante juridische processen had gevolgd en hij drong er bij iedereen op aan dat er kortere wegen werden genomen om de verschillende hoorzittingen en rapporten zelf te onderzoeken.

Monument voor de vader van de Royal Thai Navy, die naar de zee zou staren en nu naar de ruïnes van een onafgewerkt appartement staart, wat sommige inwoners van Pattaya boos maakt.

De ontwikkelaars, Bali Hai Co. Ltd, het Israëlische bedrijf achter het project, beweerden dat ze hadden voldaan aan alle wettelijke stappen die van hen werden vereist.

Officieel werd de bouw van The Waterfront Suites and Residence op 16 juli 2014 door relevante instanties bevolen om te stoppen nadat veiligheidsinspecteurs ontdekten dat het gebouw - met name de brandtrappen en liftsystemen - naar verluidt afweek van eerder goedgekeurde constructieontwerpen.

Hoofdaannemer Thai Engineering negeerde echter naar verluidt het stop-werkbevel en ging door totdat de voormalige burgemeester van Pattaya, Itthiphol Kunplome, op 18 augustus 2014 een persconferentie belegde om de reeks klachten aan te pakken die op internet viraal gingen. Het bevel om het werk te staken kwam pas na duizenden klachten op Thaise sociale media van "verontwaardigde" burgers over het project, waaronder milieugroeperingen. Thai Engineering beweerde dat ze niet waren gecommuniceerd over de stopzetting van de werkorder en gaf de ontwikkelaars de schuld.

Medio 2014 werden foto's gepubliceerd van de toren die een groot deel van Pattaya Bay blokkeerde op Facebook, Twitter en andere online bronnen, waarbij verontwaardigde Thais een bericht op opnieuw gepubliceerde foto's schreven aan de Nationale Raad voor Vrede en Orde (NCPO) waarin ze het leger aanspoorden om het te onderzoeken. . Deze periode was kort na een militaire staatsgreep begin 2014, waarbij het leger, met op dit moment nog steeds premier Prayut Chan O'Cha, de leiding had. De overgrote meerderheid van de reacties was negatief en beweerde dat het appartement de uitzichtpuntheuvel en het gebied rond de Bali Hai-pier had verwoest.

Een opname van de waterkant die het uitzicht verduistert vanuit het gezichtspunt van Pattaya Hill uit 2017, waar velen op sociale media woedend over waren.

De klachten beschuldigden de ontwikkelaar van het bouwen van een constructie die zowel hoger als dichter bij het strand was dan toegestaan ​​en merkten op dat het ook het zicht op het standbeeld van prins Chumphon Khet Udomsak op de top van de Pratumnak-heuvel belemmert, wat erg belangrijk is voor de Koninklijke Thaise Marine. Het beeld is bedoeld om naar de oceaan te wijzen, maar wijst nu naar de flat.

Voormalig burgemeester Itthiphol bleef herhaaldelijk stellen dat het project – opnieuw voor het eerst gelanceerd in 2004 – voortdurend correcte en volledig transparante juridische processen had gevolgd en hij bleef iedereen die beweerde dat er kortere wegen waren genomen om de verschillende hoorzittingen en rapporten zelf te onderzoeken, aansporen om enkele documenten vrij te geven als een kwestie van openbaarheid.

Hij merkte echter op dat het stadhuis van Pattaya zich tijdens het goedkeuringsproces wel verzette tegen de grootte van de toren, waarbij hij de impact op de skyline opmerkte, maar de bezwaren van de stad werden naar verluidt verworpen door de bouwraad en regionale leiders. Critici beweerden dat het project werd doorgevoerd zonder steun van de gemeenschap.

De voormalige burgemeester zei ook dat beschuldigingen dat Waterfront Suites te dicht bij de zee was gebouwd, onjuist waren. De wet die van toepassing is op het Bali Hai-gebied verbiedt bouwen binnen 100 meter van de waterlijn. Pattaya keurde echter al de bouw van een nieuwe jachthaven goed op drooggelegd land. Dat project, volgens de voormalige burgemeester, verlengde de kustlijn met 100 meter, waardoor het condominium en hotel, dat beheerd zou worden door Accor Hotels, legaal werd. De uitbreiding is momenteel in aanbouw, meer dan zes jaar later, en er zijn ook geen tekenen dat deze binnenkort zal worden voltooid.

De ontwikkelaars, Bali Hai Company Ltd., hadden naar verluidt een milieueffectrapport ingediend bij een panel van de provincie Chonburi, dat het in mei 2008 goedkeurde en het doorstuurde naar het Office of Natural Resources and Environmental Policy and Planning. Na online gegeseld te zijn, zei de ONREPP in 2014 dat het het project opnieuw zou onderzoeken. De exacte resultaten van het onderzoek waren niet duidelijk.

Een kantoor van een ambtenaar van Natuurlijke Hulpbronnen vertelde de Thaise media eind 2014 dat de criteria van de EIA (Environmental Impact Assessment) nieuwe projecten verbieden om uitzicht op het strand te blokkeren. Als openbare instanties het impactrapport echter eerder hebben goedgekeurd, wetende dat het landschap blokkeerde - en de ontwikkelaar dat plan precies volgde - ligt de fout volgens het kantoor bij de overheid en niet bij de ontwikkelaar.

Itthiphol zei eind 2014 echter dat het erop lijkt dat projectontwikkelaars of aannemers waren afgedwaald van de goedgekeurde plannen, althans als het ging om brandtrappen en liften. Er werd gezegd dat de hele structuur verder zou worden gecontroleerd om te zien wat er nog meer was veranderd.

De waterkant in 2015

Itthiphol zei dat het mogelijk was dat als de veranderingen substantieel waren, ambtenaren naar de rechtbank zouden moeten stappen om het project van meerdere miljarden baht te laten slopen. Hij beweerde dat de stad en de regering niets te maken hadden met eventuele wijzigingen in het project en legde de schuld bij de ontwikkelaars. De ontwikkelaars beweerden ondertussen dat ze het plan volgden dat hen door de regering was voorgelegd en gaven aannemers de schuld van de wijzigingen. De aannemers beweerden ondertussen dat ze het plan van de ontwikkelaars volgden en gaven hen de schuld. Het was duidelijk dat de situatie complex was en niemand de verantwoordelijkheid op zich nam.

De geldschieters van de toren wilden destijds natuurlijk al het mogelijke doen om te voorkomen dat het bouwwerk werd gesloopt. Het torenhoge appartement en hotel, dat was samengesteld uit zeven landeigendomsakten verspreid over twee rai van eersteklas land aan het strand, werd door Pattaya-functionarissen gezien als een anker voor hun ambities van een luxe jachtjachthaven.

Ondertussen bleef Bali Hai Co. Ltd, het Israëlische bedrijf achter het project, naar verluidt appartementen verkopen ondanks de stopzetting van de bouw. In mei 2015 hebben ze deze grafiek aangekondigd en gepubliceerd, waaruit blijkt dat er nog maar 38 appartementen over waren.

Een grafiek uit 2015 met de bezetting aan het Waterfront en wat er al was verkocht.

De online furore over het appartement ging door en de bouw bleef stil. Het verkoopkantoor van het condominiumcomplex bleef open en ging door met het verkopen en promoten van de online website. Toen echter rechtszaalgevechten en juridische claims van verschillende groepen en appartementseigenaren begonnen, begon het bedrijf achter de Waterfront naar verluidt geld te verliezen bij het verdedigen van het appartement in de rechtbank. Het bouwbedrijf en de aannemers die een contract hadden getekend om het appartement te voltooien, zouden ook met succes een rechtszaak hebben aangespannen voor een grote hoeveelheid geld, het exacte bedrag dat niet werd bekendgemaakt.

Toen, op 16 januari 2017, diende het bedrijf Bali Hai een petitie bij de Central Bankruptcy Court in Bangkok voor schuldsanering van meer dan 2.3 miljard baht. De Centrale Faillissementsrechtbank heeft de mededeling gedaan en de belanghebbenden geïnformeerd. Hier is wat informatie over dat faillissementsplan en, destijds, een greep op civiele zaken van condo-eigenaren.

de herstructurering plan werkte niet. Een paar maanden later, de Bali Hai compeen ltd. was naar verluidt failliet gegaan en het appartement stond er, bijna vier jaar later, nog steeds als een verlaten en vervallen appartementposing romp van een structuur. Andere partners en initiatiefnemers van het project hadden afstand genomen van de hele situatie. Medio 2018 kreeg de kraan aan de top van de Waterfront opdracht van functionarissen van Pattaya City om te worden verwijderd nadat men vreesde dat deze mogelijk zou instorten nadat hij sinds 2014 ongebruikt had gestaan. Een particuliere aannemer heeft de kraan, Worakit Construction Company, op 10 september verwijderd. geruchten deden de ronde over een mogelijke verlaging van het aantal verdiepingen, maar op dit moment met het faillissement van de ontwikkelaar, de aannemers die met succes voor de rechtbank waren gedagvaard en de voormalige burgemeester niet meer in functie, stagneerde de situatie.

Nu de faillissementsprocedure is mislukt, hebben verschillende eigenaren van appartementen nog steeds civiele rechtszaken aanhangig bij de Thaise rechtbank en in pogingen om hun geld van het project terug te vorderen, wat ook een einde maakt aan mogelijke sloop of verdere bouw door een ander bedrijf. Hier is wat informatie over rechtszaken.

Eind 2018 hebben de eigenaren van de grond van het appartement werden getroffen door twee grote civiele rechtszaken ter waarde van meer dan 100 miljoen baht door een groep van twintig appartementseigenaren. De kopers werden in deze zaken vertegenwoordigd door Chalermwat Wimuktayon, de oprichter van Magna Carta Law Office in Pattaya.

Bovendien heeft een andere groep mensen naar verluidt in december 2018 relevante overheidsinstanties aangeklaagd die naar verluidt toezicht zouden houden op het project en wijzigingen of milieuschade zouden voorkomen. Deze groep had connecties met mensen die boos waren over het binnendringen van land en het vermeende misbruik van natuurlijke hulpbronnen.

Ten slotte zijn er ook juridische vragen over de akte van de grond waarop het appartement staat en dit is weer een andere gerechtelijke situatie. Hier is wat informatie over.

Vanaf 2020 wordt aangenomen dat de meeste van deze rechtszaken nog in behandeling zijn en het project zal voorlopig een doorn in het oog blijven voor de stad, aangezien het wacht op meerdere rechtszaken en juridisch getouwtrek. Wanneer die datum compleet is, weet niemand echt. Sommige bronnen zeggen dat Pattaya City het gebouw zou willen slopen, maar dat is moeilijk te doen met alle lopende rechtszaken. We houden je hier bij The Pattaya News op de hoogte. Eén ding is zeker ... het project werd onlangs niet genoemd als onderdeel van de Bali Hai-opknapbeurt en plannen voor een cruiseschipterminal in het volgende decennium of zo, dus het lijkt erop dat op zijn minst enkele functionarissen liever zouden zien dat het project stopt.

Interessant, sommige websites lijken het project te adverteren als "voltooid" en appartementen als naar verluidt nog steeds te koop.

Hier is promotiemateriaal voor het project in 2015, een jaar nadat het project was stopgezet.

Voorlopig blijft het project langzaam vervallen in Pattaya Bay, waarbij velen zich afvragen wat de toekomst van het gebouw zal zijn.

Verzending
user review
4.04 (25 stemmen)
Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/