Pattaya-
Zoals we gisteren breed hebben gemeld, is 1 januari 2020 begonnen met een verbod op plastic zakken voor eenmalig gebruik in heel Thailand, aangezien 75 retailers een overeenkomst ondertekenden om te stoppen met het gratis verstrekken ervan in een poging om de hoeveelheid plastic afval in Thailand te verminderen.
Hier is een van onze originele artikelen over dit onderwerp:
Gistermiddag en -avond stuurde The Pattaya News mystery shoppers en verslaggevers naar verschillende deelnemende retailers in Pattaya om te kijken hoe de nieuwe regels werden nageleefd.
De resultaten waren op zijn zachtst gezegd gemengd.
Van de tien bezochte 7-11 locaties waren er slechts twee die geen gratis plastic tassen verstrekten. Bovendien leek het personeel verward over het beleid en op het moment dat klanten ruzie of overstuur konden zien, kregen ze geen tas aangeboden, zou het personeel hen er een geven. Vooral Chinese toeristen leken verward en overstuur over het beleid en zagen op verschillende locaties ruzie met het personeel door moeilijke taalbarrières.
We merkten dat verschillende shoppers, voornamelijk Thaise staatsburgers, hun eigen herbruikbare tassen meebrachten, wat in het verleden zeldzaam was. Het communicatieniveau in de Thaise media was hoog, bijna 90 procent van de Thais zei in recente landelijke peilingen dat ze op de hoogte waren van de beleidswijziging en deze steunden.
Het beleid leek van locatie tot locatie te verschillen met 7-11, wat logisch zou zijn met verschillende franchisenemers, enz. Het lijkt erop dat de meerderheid geen tassen te koop aanbood en dat er een tekort aan papieren tassen was. Een medewerker suggereerde dat ze bezig waren met het wegwerken van hun huidige voorraad plastic tassen voordat ze zich volledig aan het nieuwe beleid hielden.
We bezochten twee Big C-locaties in de omgeving van Pattaya en beiden volgden het nieuwe beleid. Big C biedt plastic tassen te koop aan, samen met herbruikbare tassen. De tassen varieerden van 3 baht tot 27 baht, afhankelijk van de grootte van de plastic zak. Uit onze waarnemingen bleek dat de meerderheid van de klanten geen probleem had met de kleine extra vergoeding en dat er veel plastic tassen werden verkocht.
We hebben 4 Family Mart-locaties bezocht. 2 gaven nog steeds plastic tassen weg en 2 niet. Op een van de locaties die geen ondernemende voedselverkoper waren, verkocht hij plastic zakken buiten de ingang aan toeristen voor 5 baht per tas, omdat het geen redelijk alternatief leek om geen tassen te hebben.
The Pattaya News begrijpt dat dit voor velen een moeilijke verandering zal zijn en dat het tijd zal kosten voordat iedereen op dezelfde lijn zit. Wij zijn van mening dat er redelijke alternatieven moeten worden geboden of op zijn minst plastic moeten worden aangerekend voor degenen die een tas willen hebben. We zagen veel klanten bezuinigen op het bedrag van hun aankopen als ze geen tas kregen aangeboden.
Taalbarrières en communicatieproblemen waren ook hoogtij, vooral onder Chinese en Russische klanten die we zagen, aangezien de meerderheid geen Engels of Thais spreekt en niet op de hoogte was van de beleidswijziging. Het wordt aanbevolen om bewegwijzering in de winkels in hun moedertaal te plaatsen om verwarring en stress bij het personeel te verminderen.
Samen kunnen we allemaal beginnen om impact te maken. Het zal enige tijd duren en het kan een rotsachtige weg zijn, maar het pad is er.