Thailand zal proberen de druk op het toerisme als gevolg van een stijgende munt te verlichten door zich te richten op meer bezoekers die voor het eerst komen, omdat zij grotere uitgaven doen.
“First-timers geven 10% tot 20% meer uit dan terugkerende toeristen en tegelijkertijd kunnen we een nieuw klantenbestand opbouwen”, zei Yuthasak Supasorn, gouverneur van de Tourism Authority of Thailand, dinsdag in een interview in Bangkok.
Het doel van het staatsagentschap is om het aantal nieuwe bezoekers te verhogen van 10% nu naar meer dan 2020 miljoen in 10, of ongeveer een kwart van het totale aantal bezoekers. Het concentreert de marketinginspanningen op regio's als Centraal-Azië, Oost-Europa en Latijns-Amerika.
De doelstellingen voor volgend jaar omvatten een recordaantal van 41.8 miljoen aankomsten, wat 2.22 biljoen baht ($73 miljard) aan inkomsten genereert, beide ongeveer 5% meer dan in 2019.
Het toerisme, een belangrijke Thaise economische motor, kwam dit jaar op gang toen de stijging van 7.6% van de baht ten opzichte van de dollar het Aziatische land tot een duurdere bestemming maakte. De waardering vertraagde onlangs nadat de Bank of Thailand haar inspanningen had opgevoerd om de stijging aan te pakken.