Bangkok-
De Thaise minister van Milieu heeft een belangrijke overeenkomst aangekondigd van grote retailers, plasticfabrikanten en warenhuizen om te stoppen met het uitdelen van plastic tassen voor eenmalig gebruik aan klanten. Het nieuwe programma gaat volgend jaar van start.
Het afgelopen jaar hebben verschillende grote retailers verschillende promoties bedacht om de hoeveelheid plastic tassen voor eenmalig gebruik die aan klanten worden uitgedeeld te verminderen, maar het was meer een PR-stunt dan een echte poging om de enorme hoeveelheden plastic te verminderen afval van deze bedrijven, zoals het niet uitdelen van plastic tassen op één dag van de week of het ophangen van borden dat ze geen plastic tassen geven, terwijl ze dat wel doen.
Minister Varawut Silpa-Archa zei dat het ministerie van Milieu tientallen Thaise partners heeft uitgenodigd om deel te nemen aan de campagne van het ministerie om het gebruik van plastic tassen voor eenmalig gebruik te verminderen.
"Deze samenwerking zal Thailand helpen om de lijst van grote producenten van afval en zeeafval wereldwijd te verlaten", verklaarde hij aan de pers.
Tot de grote namen behoorden Central Group, The Mall Group, CP All (eigenaren van 7Eleven), Siam Makro, Robinsons, Bangchak Retail, Big C Supercentre, Index Living Mall en PTT, evenals handelsverenigingen zoals de Plastic Industry Club en Thaise Retailers Association.
Deze partners hebben gezworen om vanaf januari te stoppen met het verstrekken van plastic tassen voor eenmalig gebruik aan klanten.
“Dit soort campagnes hadden al lang gedaan moeten worden. We hebben zoveel tijd besteed aan onderhandelen. Eindelijk hebben we het gehaald."
Vanaf januari moeten klanten hun eigen tassen meenemen om goederen uit deze winkels te vervoeren.
De volgende afbeelding is van de Bangkok Post en toont de lijst met deelnemende retailers. Family Mart en 7-11, twee van de grootste gebruikers van plastic tassen, zijn opgenomen zoals hun moedermaatschappijen hebben afgesproken.