Thai Airways heeft in het eerste kwartaal van 83 een winstdaling van 2019% gekend. Gisteren verscheen de balans over het eerste kwartaal.
Het management van de luchtvaartmaatschappij geeft de hoge baht, de aanhoudende handelsoorlogen tussen de VS en China en de sluiting van het Pakistaanse luchtruim (waardoor de Europese vluchten moeten worden omgeleid) de schuld van de daling.
De gedetailleerde resultaten zijn:
• Nettowinst van 456 miljoen baht, vergeleken met een winst van 2.7 miljard baht in de eerste drie maanden van vorig jaar
• Omzet van 49.7 miljard baht, een daling van 6.9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar
De president van Thai Airways, Sumeth Damrongchaitham, legt de schuld bij de sterke appreciatie van de baht ten opzichte van de belangrijkste valuta en zegt dat dit het voor de luchtvaartmaatschappij onmogelijk maakt om de prijzen van vliegtickets te verhogen.
Geciteerd in de Bangkok Post zei hij: “Hoewel de waardestijging van de baht heeft bijgedragen aan het verlagen van sommige uitgaven, waaronder leningbetalingen en leasebetalingen voor vliegtuigen en motoren, blijft dit voordeel minimaal.”
Hij haalde ook aan dat de aanhoudende handelsoorlog tussen de VS en China zijn tol eist van de vrachtactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij, waardoor de winsten met 12.9% daalden.
In februari, na de Pakistaanse grensovergangen met India, moesten de vliegtuigen van Thai Airways omwegen maken voor hun Europese verkeer, wat volgens de heer Sumeth de brandstofkosten deed stijgen.
De luchtvaartmaatschappij is van plan om in september producten op haar website en mobiele app te verkopen om de omzet te vergroten.