nationaal —
Op 5 november 2024 kondigde de Thaise viceminister van Financiën, Paophum Rojanasakul, plannen aan voor de Accijnzendienst om nieuwe belastingmaatregelen te onderzoeken en te implementeren die gericht zijn op natrium, vetten en suikers in bepaalde producten.
Deze belastingen zijn bedoeld om gezondere levensstijlen te promoten en de kosten van gezondheidszorg te verlagen door de consumptie van ongezond voedsel te ontmoedigen. De huidige suikerbelasting, die al van kracht is, zal worden voortgezet onder een gemengd belastingmodel en gaat zoals gepland de vierde fase in.
Paophum besprak ook een mogelijke natriumbelasting op zoute snacks en niet-essentiële artikelen. Hij benadrukte dat essentiële goederen voor mensen met een laag inkomen hiervan zouden worden vrijgesteld, om een onnodige financiële last te voorkomen.
Voor de nieuwe vetbelastingen zal de Accijnzendienst de indeling van ‘goede’ en ‘slechte’ vetten onderzoeken om consumenten te begeleiden naar gezondere keuzes.
Het doel is om de natriumconsumptie in Thailand tegen 30 met 2025% te verminderen, met een geleidelijke overgangsperiode voor bedrijven voordat de regelgeving van kracht wordt.
Daarnaast ging Paophum in op hervormingen van de tabaksaccijns, waarbij hij een uniform belastingtarief voorstelde om prijsmanipulatie te voorkomen en tegelijkertijd lokale tabaksboeren te ondersteunen. Er wordt een QR-codetrackingsysteem voor sigaretten geïntroduceerd om smokkel tegen te gaan, zodat het publiek de legitimiteit en belastingnaleving van producten kan verifiëren.
Paophum introduceerde ook een koolstofprijsmechanisme voor aardolieproducten, waarmee Thailand het tweede ASEAN-land werd dat een dergelijk beleid implementeerde. De koolstofprijs is vastgesteld op 200 baht per ton, met als doel zowel bedrijven als individuen aan te moedigen om koolstofemissies te verminderen zonder de retailprijzen voor energie significant te beïnvloeden.
Andere hervormingen omvatten de overgang van batterij- en voertuigbelastingen naar een gefaseerd systeem op basis van vervuilingsniveaus, en het promoten van schone batterijproductie en de elektrische auto-industrie, aldus Paophum.