In Thailand is het publieke bewustzijn van de impact van luchtverontreiniging op de menselijke gezondheid beperkt.
Dit komt omdat PM 2.5 (of fijnstof met een diameter van minder dan 2.5 micron) een onzichtbare moordenaar is. Volgens een recent alomvattend wereldwijd overzicht kan luchtverontreiniging elk orgaan in het lichaam beschadigen.1 Onderzoek heeft luchtverontreiniging in verband gebracht met de oorzaak van vroegtijdig overlijden van meer dan 50,000 Thais per jaar 2 - meer dan het totale aantal sterfgevallen als gevolg van de Covid-19-pandemie in het land.
Mensen in Thailand sterven gemiddeld twee jaar te vroeg omdat de nationale luchtkwaliteitsnormen van het land ondermaats zijn ten opzichte van de door de WHO aanbevolen richtlijnen. Het cijfer voor Noord-Thailand is zelfs nog erger, met voortijdige sterfte na ongeveer 2 jaar. 3Â Â
Luchtverontreiniging is een manifestatie van structurele problemen die voortkomen uit een lang verankerd en niet-duurzaam groeimodel dat economische welvaart boven milieubescherming stelt. Het hoeft echter niet zo te zijn. Er bestaan duurzame oplossingen die in veel landen met succes zijn geïmplementeerd, wat aantoont dat economische groei niet wordt afgeremd door luchtverontreiniging aan te pakken.
Een noodzakelijke voorwaarde voor het beheersen van luchtverontreiniging is de goedkeuring van goed doordachte wetgeving inzake schone lucht - een die de grondoorzaken van deze volksgezondheidscrisis aanpakt.
In januari 2022 diende het Thailand Clean Air Network (of Thailand CAN) een door burgers geleid ontwerp van Clean Air Act in bij het Thaise parlement. Deze wetgeving wacht echter nog op goedkeuring door de premier voor beraadslaging door het parlement. Een vloedgolf van publieke steun is de ontbrekende katalysator voor echte verandering. Alle succesvolle wereldwijde bewegingen voor schone lucht werden gedreven door gewone burgers die collectief de aanneming van deze belangrijke wetgeving eisten. uitgemaakte zaak en collectief geëiste veranderingen op beleidsniveau
Hoewel beleidsgestuurde verandering iets lijkt dat buiten het bereik van de meeste mensen ligt, hebben we allemaal een veel grotere impact dan we denken. Thailand CAN wil helpen deze mentaliteit te veranderen. Op 16 mei 2023 zal het Thailand Clean Air Network, in samenwerking met Plan B Media Plc., Ltd., een videocampagne lanceren met de titel #TheAirYouBreatheMatters. Deze videocampagne zal worden vertoond op grote digitale schermen in Bangkok (waaronder Sathorn Road, kruising Makkasan, Central Ladprao, Urupong Express inkomend, Victory Monument Express inkomend en uitgaand, Thewakan & Ratchayothin uitgaand) en ook gelanceerd in een aantal multimediaschermen en Point of Sales (of POS) platforms in 7-Eleven winkels. Deze videoadvertentiecampagne loopt tot eind mei
Samen kunnen we een verschil maken door onze collectieve stemmen te kanaliseren om een petitie in te dienen voor de goedkeuring van de Clean Air Act voor Thailand. Er zal een golf van publieke steun nodig zijn om de politieke wil aan te wakkeren die nodig is om ervoor te zorgen dat de nieuw gekozen Thaise regering haar campagnebeloften zal nakomen.
Maak deel uit van de groeiende beweging om schone lucht voor u en uw dierbaren tot stand te brengen door deel te nemen aan de campagnepetitie ter ondersteuning van de goedkeuring van deze belangrijke Clean Air-wetgeving voor Thailand op: https://www.ThailandCAN.orgÂ
Videocampagne:Â Â
https://drive.google.com/drive/folders/1XOmea4_2BvbmxvCPeHMV7bJnS4bCM3FE?usp=share_linkÂ
1 https://journal.chestnet.org/article/S0012-3692(18)32722-3/fulltextÂ
2 https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/abe3baÂ
3 https://aqli.epic.uchicago.edu/wp-content/uploads/2022/03/Thailand-FS.pdf
#TheAirYouBreatheMatters-campagne wordt gesponsord door Plan B Media Public Company Limited. _________A
Over Thailand Clean Air Network (of Thailand KAN).
Thailand CAN is een groep interdisciplinaire burgers die zich hebben verenigd om een non-profitorganisatie te vormen om de  complexe kwestie van luchtverontreiniging. De groep bereikt dit door gebruik te maken van zijn diverse expertisegebieden om de  schat aan kennis uit de academische wereld en praktijkervaringen, naast een goed gecoördineerde sociale beweging die  werkt samen met beleidsmakers en entiteiten uit de particuliere sector. Een van de bekroningen van de groep  datum is het opstellen en indienen van het allereerste door burgers geleide concept Clean Air Act bij het Thaise parlement voor  overweging en, hopelijk, als overgang in de wet.Â
Over plan B
Plan B Media Public Company Limited is een in Thailand gevestigde aanbieder van out-of-home mediadiensten. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met het leveren van advertentiemediaproductie, advertentieruimte en zendtijdverhuur. Het bedrijf is actief in twee segmenten: het advertentiemediasegment en het engagementmarketingsegment. Het advertentiemediasegment omvat de productie van advertentiemedia, advertentieruimte en verhuur van zendtijd. Het marketingsegment Engagement omvat het managen en ontwikkelen van artiesten. Het bedrijf is onderverdeeld in vijf activiteiten: internationale uitzendingen, vechtsporten, voetbal, esports en hardlopen.
_________A
Voor meer
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Thailand Clean Air Network
Website: https://www.ThailandCAN.orgÂ
Facebook: https://www.facebook.com/thailandcleanairnetworkÂ
YouTube: https://www.youtube.com/@thailandcleanairnetworkÂ
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/thailand-clean-air-network/Â
Instagram: https://instagram.com/thailandcleanairnetwork?igshid=MTIyMzRjYmRlZg==
E-mail: ThailandCleanAirNetwork@gmail.com