De gezamenlijke ministeriële verklaring van de APEC uit 2022

Van het Thaise Ministerie van Buitenlandse Zaken. Er zijn geen wijzigingen aangebracht aan deze verklaring.

1. Wij, de ministers van Economische Samenwerking Azië-Stille Oceaan (APEC), zijn op 17 november 2022 in Bangkok, Thailand, bijeengekomen onder het voorzitterschap van ZE de heer Don Pramudwinai, vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken van Thailand, en ZE de heer Jurin Laksanawisit, vicepremier en minister van Handel van Thailand.

 

2. We verwelkomden de deelname van de APEC Business Advisory Council (ABAC), de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), de Pacific Economic Cooperation Council (PECC) en het Pacific Islands Forum (PIF).

 

3. We herhalen onze sterke toewijding aan de verwezenlijking van de APEC Putrajaya Vision 2040, onder meer door de implementatie van het Aotearoa-actieplan, om tegen 2040 een open, dynamische, veerkrachtige en vreedzame gemeenschap in Azië en de Stille Oceaan te realiseren, voor de welvaart van iedereen onze mensen en toekomstige generaties.

 

4. Dit jaar onder het APEC 2022-thema “Open. Aansluiten. Evenwicht.”, hebben we ons werk voortgezet via drie prioriteiten: het bevorderen van handel en investeringen die openstaan ​​voor alle kansen, het opnieuw verbinden van de regio in alle dimensies, en het stimuleren van APEC naar evenwichtige, inclusieve en duurzame groei door middel van benaderingen zoals de Bio- Circulair-Groene (BCG) Economie.

 

5. Tijdens onze bijeenkomst beraadslaagden we over de prestaties van APEC in 2022 onder de prioriteiten van dit jaar, gaven we advies over onze toekomstige werkzaamheden en bespraken we de weg voorwaarts voor APEC.

 

PRIORITEIT 1: OPEN VOOR ALLE KANSEN

6. Nu we uit de COVID-19-pandemie komen, spelen handel en investeringen een cruciale en onmisbare rol bij het versnellen van het wereldwijde economische herstel en het regenereren van groei, en kunnen ze een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van het levensonderhoud, het terugdringen van armoede en het bevorderen van duurzame economische ontwikkeling. We zullen een evenwichtiger en inclusiever handels- en economisch beleid aannemen en herhalen dat we vastbesloten zijn om een ​​vrij, open, eerlijk, niet-discriminerend, transparant, inclusief en voorspelbaar handels- en investeringsklimaat tot stand te brengen. We zullen onze inspanningen voortzetten om toeleveringsketens functionerend, veilig en veerkrachtig te houden. We zullen blijven werken aan het waarborgen van een gelijk speelveld om een ​​gunstig handels- en investeringsklimaat te bevorderen en herbevestigen onze inzet om markten open te houden en verstoringen in de toeleveringsketen aan te pakken.

 

7. Dit jaar hebben we ook gezien dat de oorlog in Oekraïne de wereldeconomie verder negatief heeft beïnvloed. Er was een discussie over de kwestie. We herhaalden onze standpunten zoals verwoord in andere fora, waaronder de VN-Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering van de VN, die in resolutie nr. ES-11/1 van 2 maart 2022, zoals aangenomen met meerderheid van stemmen (141 stemmen voor, 5 tegen, 35 onthoudingen, 12 afwezig) betreurt ten zeerste de agressie van de Russische Federatie tegen Oekraïne en eist haar volledige en onvoorwaardelijke terugtrekking uit het grondgebied van Oekraïne. De meeste leden veroordeelden de oorlog in Oekraïne krachtig en benadrukten dat deze enorm menselijk leed veroorzaakt en bestaande kwetsbaarheden in de wereldeconomie verergert – groei beperken, inflatie verhogen, toeleveringsketens verstoren, energie- en voedselonzekerheid vergroten en de risico's voor financiële stabiliteit vergroten. Er waren andere opvattingen en verschillende beoordelingen van de situatie en sancties. We erkennen dat APEC niet het forum is om veiligheidskwesties op te lossen, en erkennen dat veiligheidskwesties aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de wereldeconomie.

 

8. We zullen de economische integratie in de regio verder bevorderen op een manier die door de markt wordt aangestuurd, onder meer door te werken aan de vrijhandelszone van de Azië-Pacific-agenda (FTAAP), die bijdraagt ​​aan hoogwaardige en alomvattende regionale verbintenissen. We erkennen de nuttige bijdragen van de Verklaring van Lima en de Roadmap van Peking voor het bevorderen van de FTAAP-agenda. In dit verband herinneren we ons de beraadslagingen tijdens de bijeenkomst van APEC Ministers Responsible for Trade (MRT) in 2022 en verwelkomen we een vernieuwd gesprek over de FTAAP in de COVID-19-pandemie en daarna. Daartoe verwelkomen we het FTAAP-agendawerkplan als reactie op de toezeggingen van de leiders in de Putrajaya Vision 2040 en het Aotearoa-actieplan om vooruitgang te boeken met de FTAAP-agenda. We benadrukken het belang van cross-fora samenwerking en engagement met andere economische stakeholders. We geven ambtenaren de opdracht om de voortgang bij de uitvoering van het werkplan te rapporteren aan de APEC Ministerial Meeting (AMM) in de volgende jaren. We nemen nota van de oproep van ABAC om de regionale economische integratie te versnellen door snel actie te ondernemen op basis van het werkplan. We zullen ook doorgaan met onze inspanningen op het gebied van capaciteitsopbouw om de handelsonderhandelingsvaardigheden van economieën te verbeteren.

 

9. We herbevestigen het belang van en verbinden ons ertoe het op regels gebaseerde multilaterale handelssysteem, met de Wereldhandelsorganisatie (WTO) als kern, in stand te houden en verder te versterken. We erkennen de belangrijke rol van het multilaterale handelssysteem om het economisch herstel van wereldwijde uitdagingen te ondersteunen, met name door het vergemakkelijken van het verkeer van en de toegang tot voedsel en essentiële goederen en diensten in verband met de COVID-19-pandemie. We verwelkomen de succesvolle resultaten van de Twaalfde Ministeriële Conferentie van de WTO (MC12) die van 12-17 juni 2022 in Genève, Zwitserland, werd gehouden. In dit verband verbinden we ons ertoe constructief samen te werken om de MC12-resultaten volledig te implementeren. Wij prijzen de rol van de WTO en roepen haar op haar werk ter bevordering van duurzame en inclusieve groei voort te zetten. We zullen blijven werken aan positieve resultaten tijdens de dertiende ministeriële conferentie (MC13). We zullen onze steun blijven verlenen via ons leiderschap en onze rol als broedplaats van ideeën. We nemen ook met waardering nota van de steun van ABAC voor de versterking van het multilaterale handelssysteem.

 

10. Wij verwelkomen de ministeriële verklaring over de WTO-respons op de COVID-19-pandemie en paraatheid voor toekomstige pandemieën. We verwelkomen ook het ministeriële besluit over de handelsaspecten van intellectuele-eigendomsrechten (TRIPS), waarin de WTO-leden uiterlijk zes maanden na de datum van het besluit zijn overeengekomen om te besluiten over de verlenging ervan tot de productie en levering van COVID-19 diagnostiek en therapieën. We prijzen het werk van de WTO op het gebied van ecologische duurzaamheid ter ondersteuning van SDG 14.6 en verwelkomen het ministerieel besluit over de Overeenkomst inzake visserijsubsidies dat subsidies verbiedt die bijdragen aan illegale, ongemelde en ongereglementeerde (IOO) visserij, subsidies met betrekking tot overbeviste bestanden en subsidies voor visserij op ongereguleerde volle zee. In dit verband nemen we er nota van dat de WTO-onderhandelingsgroep inzake regels de onderhandelingen zal voortzetten op basis van de onopgeloste kwesties met het oog op het doen van aanbevelingen aan MC13 voor aanvullende bepalingen die zouden leiden tot een alomvattende overeenkomst over visserijsubsidies, onder meer door middel van verdere regels voor bepaalde vormen van visserij. subsidies die bijdragen tot overcapaciteit en overbevissing, erkennend dat een passende en effectieve speciale en gedifferentieerde behandeling van ontwikkelingsleden en minst ontwikkelde leden een integrerend onderdeel van deze onderhandelingen moet zijn, en roept APEC economieën en andere WTO-leden op om hun uiterste best te doen om onverwijld hun akten van aanvaarding van de overeenkomst indienen. Wij verwelkomen de ministeriële verklaring over de noodhulp bij voedselonzekerheid. We verwelkomen ook het ministerieel besluit inzake vrijstellingen van voedselaankopen van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van exportverboden of -beperkingen, waarin WTO-leden zijn overeengekomen geen exportverboden of -beperkingen op te leggen aan voedingsmiddelen die door het WFP zijn aangekocht voor niet-commerciële humanitaire doeleinden. We verwelkomen ook de ministeriële verklaring over het reageren op moderne SPS-uitdagingen en het ministerieel besluit over het werkprogramma inzake elektronische handel, het ministerieel besluit over het werkprogramma over kleine economieën en het ministerieel besluit over TRIPS-niet-schending en situatieklachten.

 

11. We erkennen het belang van de wereldwijde landbouw- en voedselsystemen, ondersteund door WTO-regels, die voedsel, vezels en andere kritieke producten naar mensen over de hele wereld brengen. Ondanks het belang ervan voor het waarborgen van de wereldwijde voedselzekerheid en duurzame economische ontwikkeling, blijft de landbouw een van de meest beschermde sectoren in de wereldhandel. Wij erkennen de noodzaak van een betekenisvol resultaat op het gebied van landbouw bij de WTO, dat onze collectieve belangen en gevoeligheden weerspiegelt, met het oog op het bereiken van substantiële geleidelijke verminderingen van steun en bescherming, zoals beoogd in de voortzetting van het landbouwhervormingsproces waarin artikel 20 van de WTO-overeenkomst inzake landbouw en bestaande mandaten.

 

12. De respectieve APEC-deelnemers verwelkomen de succesvolle afronding van de onderhandelingen over binnenlandse regulering van diensten, evenals de substantiële vooruitgang die is geboekt met de JSI voor elektronische handel en de JSI voor investeringsfacilitatie voor ontwikkeling.

 

13. We blijven vastbesloten om binnen de WTO samen te werken om haar noodzakelijke hervormingen te blijven ondersteunen om al haar functies te verbeteren, om ervoor te zorgen dat ze bestaande en opkomende uitdagingen op het gebied van de wereldhandel beter kan aanpakken. We verwelkomen het hervormingstraject dat tijdens MC12 is overeengekomen, inclusief de toezegging om besprekingen te voeren met het oog op een volledig en goed functionerend systeem voor geschillenbeslechting dat toegankelijk is voor alle WTO-leden tegen 2024.

 

14. Indachtig het enorme potentieel van de dienstensector, onderstrepen we het belang van voortdurende inspanningen om de APEC Services Competitiveness Roadmap (ASCR) tegen 2025 te implementeren, waarbij we de aanbevelingen in het samenvattende rapport van de ASCR Mid-Term Review (MTR) herhalen in 2021. We herhalen onze toewijding om binnenlandse regulering van diensten en beleidshervormingen ten gunste van openheid, evenwicht, transparantie en inclusiviteit centraal te stellen in de structurele hervormingsagenda van APEC, en om de synergie tussen de APEC Internet and Digital Economy Roadmap (AIDER) te verbeteren. , de La Serena-routekaart voor vrouwen en inclusieve groei (2019-2030) en de verbeterde APEC-agenda voor structurele hervormingen (EAASR). We geven de Groep voor diensten de opdracht om samen met het Economisch Comité en de Stuurgroep voor de digitale economie de rol van het concurrentievermogen van de diensten binnen de respectieve agenda's van deze fora tot 2025 te onderzoeken, en verwelkomen de lopende initiatieven in dit verband. We erkennen de grotere impact op en het tragere herstel van diensten ten opzichte van goederen van de COVID-19-pandemie. Gezien het belang van degelijk en tijdig beleid om een ​​duurzaam en inclusief herstel van de pandemie te waarborgen en de veerkracht tegen toekomstige economische schokken te versterken, erkennen we de noodzaak om het herstel van de pandemie in de APEC-regio te beoordelen en verwelkomen we het besluit inzake monitoring van het herstel van de pandemie in het kader van de ASCR.

 

15. We verbinden ons ertoe een gezond en voorspelbaar regelgevingsklimaat te creëren en goede regelgevingspraktijken en internationale samenwerking op het gebied van regelgeving te bevorderen om handel en investeringen verder te vergemakkelijken en meer transparantie, voorspelbaarheid en interoperabiliteit in de regio te bevorderen. Wij verwelkomen de 15th Conferentie over goede regelgevingspraktijken, gericht op het gebruik van digitale technologie en goede regelgevingspraktijken ter ondersteuning van een snel, veerkrachtig, inclusief, duurzaam, groen en innovatief economisch herstel. We zullen alle vier de pijlers van de EAASR actief blijven implementeren en blijven samenwerken aan het Third Ease of Doing Business (EoDB)-actieplan, dat zich richt op het stimuleren van inclusieve en veerkrachtige groei, met name voor vrouwen en mkmo's, en het vernieuwen van de actie Plan om de meting van onze voortgang af te stemmen op internationale best practices.

 

16. We erkennen de belangrijke rol van wetenschap, technologie en innovatie (STI) bij het stimuleren van duurzame economische groei en ontwikkeling in dit digitale tijdperk. We zullen werken aan het bevorderen van een gunstig klimaat voor nieuwe en opkomende technologieën, onder meer door middel van onderzoek en ontwikkeling, het delen van kennis en capaciteitsopbouw, en nemen nota van de belangrijke rol die de particuliere sector en de academische wereld in dit verband spelen. We herhalen onze toewijding aan het bevorderen van intellectuele eigendomsrechten door middel van beleid en programma's die innovatie en creativiteit in de digitale economie ondersteunen en bevorderen om de economische voordelen te vergroten.

 

PRIORITEIT 2: VERBINDEN IN ALLE AFMETINGEN

17. Na jaren van COVID-19 is het van het grootste belang om de regio in alle dimensies weer met elkaar te verbinden.
We blijven ons inzetten voor het bevorderen van de APEC-connectiviteitsagenda, onder meer door de APEC Connectivity Blueprint te implementeren voor een naadloos en alomvattend verbonden en geïntegreerd Azië-Pacific door de fysieke, institutionele en mens-tot-mens-connectiviteit te versterken. In dit verband bevestigen we opnieuw het belang van de ontwikkeling en investering van hoogwaardige infrastructuur.

 

18. We ondersteunen inspanningen om de connectiviteit van de toeleveringsketen te verbeteren en verstoringen in de toeleveringsketen tot een minimum te beperken. We verwelkomen en onderschrijven fase drie van het Supply Chain Connectivity Framework Action Plan (SCFAP III). Handelsbevordering is een essentieel instrument ter ondersteuning van de efficiënte stroom van essentiële goederen, waaronder COVID-19-vaccins, diagnostiek, therapieën en andere gerelateerde essentiële medische producten tijdens de COVID-19-pandemie. We nemen nota van de APEC-definitie van "logistiekgerelateerde diensten" en moedigen een robuuste implementatie aan van de verklaring over het faciliteren van het verkeer van essentiële goederen, de verklaring over toeleveringsketens voor COVID-19-vaccins en de verklaring over diensten ter ondersteuning van het verkeer van essentiële goederen . We blijven ons inzetten voor het versnellen van de implementatie van de WTO-handelsfaciliteringsovereenkomst, met name van bepalingen die relevant zijn voor de tijdige en efficiënte vrijgave van essentiële goederen.

 

19. De snelle opkomst van de digitale economie biedt enorme economische kansen en maakt de weg vrij voor het bereiken van duurzame, inclusieve en innovatieve groei. We herbevestigen onze oproep om de implementatie van AIDER te versnellen, dat prioriteit geeft aan acties voor inclusieve economische groei, inclusief het faciliteren van e-commerce en het bevorderen van samenwerking op het gebied van digitale handel. We moedigen economieën aan om meer geavanceerde en alomvattende samenwerkingsinitiatieven op het gebied van de digitale economie te ontwikkelen.

 

20. We benadrukken de noodzaak om de digitale connectiviteit te versterken en de digitale transformatie te bevorderen om de handel verder te vergemakkelijken. We verwelkomen de vooruitgang die is geboekt bij de digitalisering van grensafhandelingsprocessen en bij het ontwikkelen en implementeren van papierloze handelsbevorderende maatregelen, waaronder elektronische betalingen en acceptatie van elektronische documentatie. We zullen onze werkzaamheden op het gebied van haven- en grenssamenwerking en interoperabiliteit via één loket voortzetten, onder meer door het gebruik van nieuwe technologieën en innovatieve oplossingen te verkennen om havenafhandeling en douaneprocedures te verbeteren en te vereenvoudigen.

 

21. We zullen doorgaan met het verkennen van nieuwe gebieden van potentiële economische groei op het gebied van digitale handel en e-commerce, naast samenwerking om de gegevensstroom te vergemakkelijken en het vertrouwen van bedrijven en consumenten in digitale transacties te versterken, onder meer door samenwerking op het gebied van regelgeving benaderingen die van invloed zijn op het internet en de digitale economie, alsmede passende consumentenbescherming in de digitale omgeving. We zullen de samenwerking verdiepen om de digitale infrastructuur te versterken, de digitale kloof tussen en binnen economieën te overbruggen en een veilige onlineomgeving te bevorderen. Er moeten meer inspanningen worden geleverd om de digitale transformatie te versnellen, de digitale geletterdheid te vergroten, de capaciteitsopbouw te versterken en digitale vaardigheden te bevorderen om de arbeidscapaciteit in het digitale tijdperk op te bouwen. We nemen nota van de werkzaamheden op het gebied van slimme steden.

 

22. We zullen onze inspanningen voortzetten om de deelname van mkmo's aan de digitale economie en e-commerce te vergroten. We zullen projecten voortzetten die op constructieve wijze aanbevelingen formuleren om mkmo's te helpen gedijen op e-commercemarkten en meer consumenten te bereiken via grensoverschrijdende e-commerce.

 

23. Veilige en naadloze hervatting van grensoverschrijdend reizen blijft een cruciaal probleem voor onze regio nu we uit de COVID-19-pandemie komen, vooral met betrekking tot het verkeer van zakenmensen en essentiële arbeidskrachten, waaronder lucht- en maritiem personeel. In dit verband prijzen we het werk van de Safe Passage Taskforce (SPTF) bij het coördineren van APEC-inspanningen die bijdragen aan het vergemakkelijken van grensoverschrijdend reizen in de APEC-regio, en verwelkomen we de voortzetting van het werk voor veilige doorgang om veerkracht te bevorderen in het licht van de toekomst verstoringen. In dit verband verwelkomen we de vrijwillige principes voor de interoperabiliteit van vaccinatiecertificaten in de APEC-regio. We verwelkomen de aanbevelingen in de APEC Policy Support Unit (PSU)-studie over "COVID-19 en grensoverschrijdende mobiliteit in de APEC-regio: het aanpakken van onzekerheden aan de grens".

 

24. Wij verwelkomen de beraadslagingen tijdens de twaalfde bijeenkomst op hoog niveau over gezondheid en economie en prijzen de inspanningen van economieën voor het vrijwillig delen van technische specificaties over de interoperabiliteit van vaccinatiecertificaten en de ontwikkeling van een informatieportaal voor het delen van informatie over veilige doorgang, de gebruik van innovatieve en digitale gezondheidstechnologieën, met het oog op veilig en naadloos grensoverschrijdend reizen. We erkennen dat de APEC Business Travel Card (ABTC) een belangrijke bijdrage levert aan het vergemakkelijken van reizen van zakenmensen in onze regio. We moedigen economieën aan om de ABTC inclusiever te maken voor mkmo's, en we verwelkomen de acceptatie en acceptatie van de virtuele ABTC door economieën, die efficiënt en naadloos grensoverschrijdend reizen verder ondersteunt.

 

PRIORITEIT 3: EVENWICHT IN ALLE ASPECTEN

25. Temidden van verhoogde uitdagingen en ontwrichtingen waarmee de regio wordt geconfronteerd, herbevestigen we de toezeggingen van onze leiders in de Putrajaya Vision 2040 om sterke, evenwichtige, veilige, duurzame en inclusieve groei in Azië-Pacific na te streven en zullen we deze nakomen op een gedurfde, responsieve manier en uitgebreide manier. We zullen economisch beleid, samenwerking en groei bevorderen die wereldwijde inspanningen ondersteunen om alle milieu-uitdagingen alomvattend aan te pakken, inclusief klimaatverandering, extreme weersomstandigheden en natuurrampen, voor een duurzame planeet.

 

26. We zullen de EAASR blijven uitvoeren en economieën aanmoedigen om concrete stappen te ondernemen om de acties uit te voeren die zijn geïdentificeerd in de individuele actieplannen (IAP's). We verwelkomen het APEC Economic Policy Report (AEPR) uit 2022 over structurele hervormingen en een groen herstel van economische schokken en moedigen economieën aan om rekening te houden met de aanbevelingen ervan. We verwelkomen de gevarieerde en voortdurende inspanningen, evenals de bijdrage van extra middelen in APEC om structurele hervormingen te ondersteunen die duurzame groene groei bevorderen, en verwelkomen het nieuw opgerichte fonds in dit opzicht. We kijken uit naar de 2023 AEPR over structurele hervormingen en een gunstig klimaat voor inclusief, veerkrachtig en duurzaam ondernemen.

 

27. We verwelkomen de beraadslagingen op de 29th Bijeenkomst van ministers van Financiën, met bijzondere aandacht voor het bevorderen van duurzame financiering en het gebruik van digitalisering voor fiscaal beleid en inclusieve financiering. We moedigen nauwere coördinatie aan tussen de APEC Economic Committee en het APEC-proces van de ministers van Financiën om de APEC-prioriteiten vooruit te helpen.

 

28. We zullen ecologische duurzaamheid blijven ondersteunen door middel van handel en economische samenwerking. We verwelkomen de goedkeuring van het APEC-werkplan voor milieugoederen om onze samenwerking op het gebied van milieugoederen verder te versterken. In dit verband verwelkomen we de substantiële vooruitgang van de werkzaamheden om de APEC-lijst van milieugoederen van 2012 naar geharmoniseerd systeem (HS) 2022 bij te werken voor referentiedoeleinden, en herhalen we hoe belangrijk het is dat de omzettingswerkzaamheden zo snel mogelijk worden voltooid. We verwelkomen de voortgang van de discussies over hoe de handel in milieu- en milieugerelateerde diensten kan worden vergroot, evenals de discussies over het ontwikkelen van aanbevelingen voor het mogelijk opstellen van een vrijwillige, niet-bindende referentielijst van nieuwe en opkomende milieugoederen, en we geven ambtenaren opdracht deze voort te zetten werken. In dit verband verwelkomen we recent werk dat de capaciteit van de APEC-economieën vergroot om toezeggingen op het gebied van milieu en milieugerelateerde diensten te plannen.

 

29. Wij herinneren aan de toezegging van onze Leiders om inefficiënte subsidies voor fossiele brandstoffen die verkwistende consumptie aanmoedigen, te rationaliseren en geleidelijk af te schaffen, terwijl zij erkennen hoe belangrijk het is om mensen in nood te voorzien van essentiële energiediensten. Om dit doel te bereiken, zullen we onze inspanningen versneld voortzetten. We roepen ambtenaren op om hun inspanningen voort te zetten, voor die aangesloten economieën die daartoe in staat zijn, om een ​​vrijwillige stopzetting van inefficiënte subsidies voor fossiele brandstoffen in te voeren. We verwelkomen het gebruik door economieën tot nu toe van het APEC-model voor vrijwillige zelfidentificatie van inefficiënte subsidies voor fossiele brandstoffen, en moedigen anderen aan dit te doen.

 

30. We zullen blijven samenwerken om duurzame energietransities te ondersteunen die de uitstoot van broeikasgassen terugdringen en tegelijkertijd energieveerkracht, toegang en veiligheid in de regio te waarborgen, onder meer door investeringen in relevante activiteiten te faciliteren. We verwelkomen de bijzondere aandacht die dit jaar is besteed aan regionale interconnectiviteit, energietransities en duurzame en inclusieve groei via de BCG-economie en roepen op tot meer samenwerking op dit gebied.

 

31. Bij dit streven zullen we ervoor zorgen dat niemand aan zijn lot wordt overgelaten. We houden vast aan de visie van onze leiders om kwaliteitsvolle groei te bevorderen die tastbare voordelen en meer gezondheid en welzijn voor iedereen oplevert, inclusief mkmo's, vrouwen en anderen met onbenut economisch potentieel.

 

32. MSME's dragen aanzienlijk bij aan het bbp van onze economieën en vormen een essentieel fundament voor werkgelegenheid en economische groei. Daarom blijven we ons inzetten voor de globalisering van mkmo's en het vergroten van hun toegang tot financiering. We verwelkomen de beraadslagingen op de 28th APEC ministeriële bijeenkomst voor kleine en middelgrote ondernemingen. We zullen samenwerken om de kansen voor mkmo's te verbeteren om concurrerend, gespecialiseerd en innovatief te zijn en hun deelname aan regionale en mondiale markten en hun integratie in wereldwijde toeleverings- en waardeketens te vergroten, voortbouwend op de resultaten in het kader van de Boracay-actieagenda om mkmo's te globaliseren. We bevestigen het belang ervan en geven ambtenaren de opdracht om door te gaan met het bijwerken van de APEC-strategie voor groene, duurzame en innovatieve mkmo's.

 

33. Wij verwelkomen de beraadslagingen op het APEC Women and the Economy Forum (WEF). We herbevestigen onze toewijding om de volledige uitvoering van de La Serena-routekaart voor vrouwen en inclusieve groei (2019-2030) te versnellen om de empowerment van vrouwen, inclusief vrouwen met verschillende achtergronden, te bevorderen en gendergelijkheid en inclusie in onze regio te bevorderen. We erkennen dat de toegenomen acceptatie van benaderingen zoals de BCG-economie, evenals de opkomst van digitale platforms en onderwijs in digitale geletterdheid en vaardigheden, extra arbeidstrajecten voor alle vrouwen kunnen creëren. Daartoe benadrukken we het belang van gendermainstreaming door de volledige, gelijke en zinvolle participatie van vrouwen in alle economische activiteiten en in leiderschap op alle niveaus en besluitvorming, waarbij we ook erkennen dat het nodig is om belemmeringen voor hun economische participatie weg te nemen en verwelkomen we de voortdurende inspanningen om een ​​benadering van gendermainstreaming te gebruiken in relevante APEC-processen. We erkennen het belang van het bevorderen en faciliteren van samenwerking in de publieke en private sector om ervoor te zorgen dat door vrouwen geleide mkmo's, inclusief die geleid door vrouwen met verschillende achtergronden, toegang hebben tot kapitaal en activa op zowel lokale als internationale markten.

 

34. Hoewel we erkennen dat alle segmenten van de samenleving kunnen bijdragen aan economisch herstel en groei, erkennen we ook de noodzaak om bestaande belemmeringen weg te nemen en de sociale, economische en financiële inclusie te bevorderen van anderen met onbenut economisch potentieel, zoals inheemse volkeren, waar van toepassing, mensen met een handicap, en mensen uit afgelegen en landelijke gemeenschappen. We roepen op tot verdere uitvoering van de APEC-actieagenda ter bevordering van economische, financiële en sociale integratie.

 

35. Onze mensen moeten klaar zijn voor de toekomst van werk om ten volle te kunnen profiteren van de technologische vooruitgang. We erkennen de noodzaak om de kwaliteit van onderwijs en beroepsopleiding te verbeteren, werkgelegenheid en fatsoenlijk werk te bevorderen, om- en bijscholingsinspanningen te verbeteren en mogelijkheden voor levenslang leren aan te moedigen om geschoolde, productieve en flexibele arbeidskrachten te creëren.

 

36. We herhalen ook het belang van het bereiken van een universele gezondheidsdekking, onder meer door investeringen in en financiering van de gezondheidszorg om een ​​sterk en veerkrachtig gezondheidsstelsel op te bouwen dat wordt ondersteund door competente en geschoolde gezondheidswerkers en om de gezondheidsbeveiliging te bevorderen, wat op zijn beurt economische groei bevordert en productiviteit. We erkennen de rol van uitgebreide COVID-19-immunisatie als een wereldwijd publiek goed en benadrukken sterk de noodzaak om een ​​billijke toegang tot veilige, effectieve, kwaliteitsgegarandeerde en betaalbare COVID-19-vaccins, therapieën en diagnostica te bevorderen.

 

37. We verwelkomen het implementatieplan van de routekaart voor voedselzekerheid naar 2030, goedgekeurd tijdens de zevende APEC-ministeriële bijeenkomst over voedselzekerheid, voor voedselzekerheid op lange termijn, voedselveiligheid en verbeterde voeding voor iedereen, evenals voor de vermindering van voedselverlies en afval in de regio door voedselsystemen duurzaam en innovatief te transformeren. We zetten ons in om voedselvoorzieningsketens weerbaarder te maken tegen verstoringen. We moedigen het gebruik van WTI in de agrovoedingssector aan en zullen kleine boeren, met name die in plattelandsgebieden, ondersteunen om zich voor te bereiden op deze verandering door hen uit te rusten met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben, waaronder digitale technologieën, terwijl we hun toegang tot regionale en mondiale markten.

 

38. We erkennen het belang van efficiënt en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen en landbouwbeleid voor het creëren van positieve milieuresultaten.

 

39. Wij ondersteunen het duurzame beheer en behoud van mariene en kusthulpbronnen en de bescherming van onze oceanen. We erkennen de essentiële rol van visserij en aquacultuur bij het waarborgen van de wereldwijde voedselzekerheid en daarom de noodzaak om de duurzaamheid van de visbestanden te waarborgen. We blijven ons inzetten voor de uitvoering van de APEC-routekaart voor de bestrijding van IOO-visserij en de APEC-routekaart voor afval in zee. In dit verband zullen we robuuste en effectieve maatregelen nemen op basis van de principes van de uitvoering van de PSMA ter voorkoming, ontmoediging en uitbanning van IOO-visserij.

 

40. We verwelkomen de beraadslagingen tijdens de elfde bijeenkomst van ministers van Toerisme, die het belang benadrukten van regeneratief toerisme dat duurzaam, inclusief en veerkrachtig is en het hele toeristische ecosysteem met elkaar verbindt, een systeem dat bijdraagt ​​aan alle soorten welzijn op lokaal niveau, met respect voor de unieke biodiversiteit en de rijke culturele diversiteit en lokale kennis van elke plaats. We nemen nota van de beleidsaanbevelingen voor toerisme van de toekomst: regeneratief toerisme en de bijgewerkte APEC-richtlijnen voor belanghebbenden in het toerisme, goedgekeurd door de 11th TMM.

 

41. Wij verwelkomen de beraadslagingen tijdens de vijfde bijeenkomst van ministers die verantwoordelijk zijn voor bosbouw. In dit verband zullen we doorgaan met ons werk ter bestrijding van illegale houtkap en de daarmee samenhangende handel, het bevorderen van het duurzame gebruik van hout en houtproducten, het bevorderen van duurzaam bosbeheer, met inbegrip van legale houthandel, die onder andere ook de inspanningen op het gebied van klimaatverandering ondersteunt.

 

42. We blijven wijzen op de ernstige dreiging die uitgaat van corruptie, die de verantwoordingsplicht en het vertrouwen van de overheid ondermijnt en de economische groei belemmert. Om de implementatie van het VN-Verdrag tegen Corruptie door relevante economieën te vergemakkelijken, zijn we vastbesloten om de Beijing Declaration on Fighting Corruption en de Santiago Commitment to Fight Corruption and Garand Transparency, evenals de APEC Principles on the Prevention of Corruption en Handhaving van de anti-omkopingswet. We herbevestigen onze toewijding om corruptieovertreders en hun illegale bezittingen een veilige haven te ontzeggen, in overeenstemming met de nationale wetgeving, en om grensoverschrijdende corruptie te bestrijden. We zijn vastbesloten om van elkaar te leren, praktische actie te ondernemen en een eensgezinde aanpak te hanteren, onder meer door samen te werken met andere internationale organisaties, de particuliere sector en het maatschappelijk middenveld, waar van toepassing. We herbevestigen onze inzet om grensoverschrijdende corruptie te bestrijden. We zullen doorgaan met het aanpakken van corruptie die de empowerment van vrouwen in de weg staat en hun kansen op economische ontwikkeling vermindert.

 

43. Om onze APEC-brede agenda voor duurzaamheid vooruit te helpen, verwelkomen we de Bangkok Goals on BCG Economy en leggen we deze ter goedkeuring voor aan de leiders. De doelstellingen van Bangkok zullen de BCG-economie ondersteunen als een benadering om op een alomvattende en holistische manier een inclusief, evenwichtig en duurzaam herstel van COVID-19, veerkrachtige economische groei op de lange termijn en milieu- en klimaatdoelstellingen in de APEC-regio te bereiken, waarbij synergie wordt gecreëerd over meerdere beleidsterreinen en voortbouwend op de bestaande toezeggingen en werkstromen van APEC. We verwelkomen ook de lancering van de APEC BCG Award dit jaar om de prestaties op het gebied van duurzaamheid in de regio te erkennen en kijken ernaar uit dat APEC volgend jaar de eerste winnaars uitreikt.

 

44. We zullen APEC verder verbeteren om een ​​instelling te zijn die zowel toekomstgericht is als geschikt voor de implementatie van de Putrajaya Vision 2040, onder meer via het Aotearoa Plan of Action. We benadrukken ook het belang van cross-fora samenwerking, evenals engagement en outreach met verschillende belanghebbenden, waaronder het bedrijfsleven. We zullen onze inspanningen voortzetten om het APEC-bestuur en de organisatiestructuur te verbeteren, met het oog op een efficiënte en effectieve uitvoering van alle elementen van de Visie. We ondersteunen inspanningen voor capaciteitsopbouw en economische en technische samenwerking binnen APEC ten voordele van alle leden.

 

45. We erkennen ook de belangrijke rol van de Policy Support Unit (PSU) bij het leveren van onderzoek en analyse ter ondersteuning van het werk van APEC. We verwelkomen Carlos Kuriyama als de nieuwe PSU-directeur, met ingang van 1 januari 2023, en bedanken Dr. Denis Hew voor zijn uitstekende bijdrage tijdens zijn ambtstermijn.

 

46. ​​We erkennen en waarderen de voortdurende actieve betrokkenheid van ABAC bij het APEC-proces en roepen op tot verdieping van hun betrokkenheid bij APEC op alle niveaus. We erkennen ook de bijdragen van verschillende belanghebbenden gedurende het jaar, waaronder PECC, ASEAN, PIF en het APEC Study Centres Consortium. We moedigen extra betrokkenheid bij een breder scala aan economische belanghebbenden aan, zoals ngo's en het maatschappelijk middenveld, en een groter bereik voor jongeren om de breedte van de APEC Putrajaya Vision 2040 te weerspiegelen.

 

47. Wij verwelkomen en nemen nota van het verslag van de voorzitter van de APEC-vergadering van hoge ambtenaren (SOM) van 2022 en het verslag van hoge ambtenaren over economische en technische samenwerking. Wij onderschrijven het jaarverslag aan de ministers van de Commissie handel en investeringen. We nemen ook kennis van het verslag van de ABAC-voorzitter. We keuren de begroting van de APEC-secretariaatrekening voor 2023 en het overeenkomstige niveau van de bijdragen van de leden voor 2023 goed. We danken de leden ook voor hun overeenkomstige bijdragen, onder meer aan algemene en gespecialiseerde subfondsen.

 

48. We danken Thailand voor het hosten van APEC in 2022 en verwelkomen de voorbereidingen voor APEC 2023, dat zal worden georganiseerd door de Verenigde Staten van Amerika. We herhalen ons welkom in Peru en de Republiek Korea als gastheer van respectievelijk APEC 2024 en 2025. We kijken ernaar uit om ons belangrijke werk voort te zetten in het bouwen van de Azië-Pacific die we willen worden.

De heer Adam Judd is sinds december 2017 mede-eigenaar van TPN media. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in retail sales, HR en operations management, en schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan acht jaar als fulltime inwoner in Pattaya, is lokaal bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een vaste bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Pattayanewseditor@gmail.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/