Op-Ed: Supply Chains in Zuidoost-Azië

In een snel veranderende wereld waar wereldwijde problemen zoals de Covid-19-pandemie, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de handelsoorlog tussen de VS en China het goederenverkeer hebben verstoord, proberen bedrijven wereldwijd hun toeleveringsketens te versterken en te diversifiëren.  

Het conflict tussen twee van de grootste grondstoffenproducenten heeft geleid tot een energie- en voedselcrisis, met torenhoge energieprijzen en voedselschaarste.

Zuidoost-Azië is uitgegroeid tot een aantrekkelijk knooppunt voor internationale bedrijven om hun productiecapaciteiten te verschuiven. Dit is voornamelijk te danken aan de lagere arbeidskosten en het feit dat we wereldwijd een van de snelst groeiende consumenten- en retailmarkten hebben.

In arbeidsintensieve industrieën zijn er bijvoorbeeld bewegingen geweest in toeleveringsketens van China naar ASEAN-landen.

ASEAN zal naar verwachting voor het volgende decennium de vierde economie worden.

Het is ook opmerkelijk dat de handel in Zuidoost-Azië nu 30 procent hoger ligt dan het niveau van vóór de pandemie. Ongetwijfeld hebben toeleveringsketens in Zuidoost-Azië bewezen veerkrachtig en gediversifieerd te zijn.

De toekomst van de handel in Zuidoost-Azië zal sterk afhangen van de betrekkingen tussen de Europese en Aziatische partners. ASEAN-landen hebben ook besloten te investeren in hun handelshavens en gebruik te maken van digitalisering om hun concurrentievoordeel te vergroten.

Duurzaamheid is ook een belangrijk thema voor Zuidoost-Aziatische landen die proberen de COXNUMX-uitstoot te verminderen door toeleveringsketens voor elektrische voertuigen te bouwen.

In december 2022 zullen leiders van zowel ASEAN als de Europese Unie deelnemen aan een top om handels- en toeleveringsketenkwesties te bespreken. Beide blokken geloven dat ze in de handel nauwer kunnen samenwerken en een centrale rol kunnen spelen in elkaars toeleveringsketens.

Volgens de Verenigde Naties is ASEAN een van de grootste handelspartners van de EU, met goederen en diensten ter waarde van 250 miljard dollar in 2021.

De Europese Unie heeft vrijhandelsovereenkomsten ondertekend met de ASEAN-landen Vietnam en Singapore. Het blok streeft nog steeds naar handelsovereenkomsten met andere Zuidoost-Aziatische landen en hoopt uiteindelijk een vrijhandelsovereenkomst te sluiten met het hele Asean-blok.

De regionale alomvattende economische partnerschapsovereenkomst werd in november 2020 ondertekend door alle Asean-landen en 5 Aziatische landen, namelijk Australië, China, Japan, Nieuw-Zeeland en Zuid-Korea.

De landen in de overeenkomst zullen hun expertise op het gebied van landbouw, productie en technologie combineren en delen. Ze zullen ook profiteren van de financiering van het Chinese Belt and Road Initiative en gebruikmaken van de communicatie-, energie- en transportfaciliteiten.

De overeenkomst is in januari 2022 van kracht geworden en heeft betrekking op ongeveer een derde van de wereldbevolking. De Brookings Institution is van mening dat ASEAN tegen het einde van dit decennium $ 19 miljard per jaar zal verdienen aan de handelsovereenkomst en $ 500 miljard zal toevoegen aan de wereldhandel.

China's nieuw ontwikkelde land-zeecorridor zal China en Zuidoost-Azië met elkaar verbinden.

Deze handelsroute heeft de verscheping van 216,000 standaardcontainers mogelijk gemaakt, waardoor de handel van goederen via de corridor in de eerste 30 maanden van 6 met 2022 procent is toegenomen.

De Land-Zee Corridor zal een grotere handelssamenwerking tussen China en Zuidoost-Azië bevorderen.

Deze handelspassage zal comparatieve voordelen benutten en gemak creëren, waardoor kostbare tijd en kosten worden bespaard. Belangrijker is dat de corridor verbinding zal maken met 319 internationale havens.

Terwijl de maritieme sector floreert met recordvolumes, proberen Zuidoost-Aziatische landen hun haveninfrastructuur te ontwikkelen.

De Tuas Mega Port in Singapore is onlangs gelanceerd en zal internationaal de grootste volledig geautomatiseerde haven zijn. Deze infrastructuur van $ 20 miljard bevestigt opnieuw de reputatie van Singapore als internationaal handelscentrum.

Door gebruik te maken van digitale transformatie, zal de haven gebruikmaken van kunstmatige intelligentie en machine learning om complexe informatie te analyseren en de scheepvaart te versnellen.

Zo worden containers in onbemande voertuigen door de haven vervoerd.

Singapore heeft ook andere digitale oplossingen ingezet om supply chains te optimaliseren.

De Singaporese minister van Communicatie en Informatie, Josephine Teo, lanceerde in juni 2022 SGTraDex, een gemeenschappelijk digitaal platform dat naadloze uitwisseling van gegevens mogelijk maakt. Dit zal leiden tot een aanzienlijke verhoging van de efficiëntie en zichtbaarheid.

Evenzo heeft Vietnam een ​​nieuw masterplan gelanceerd om zijn zeehavens te ontwikkelen.

De zeehavens zijn belangrijke aanjagers van de Vietnamese economie, aangezien het 90 procent van de import en export van het land beheert. Momenteel heeft Vietnam 25 internationale scheepvaartroutes en heeft het internationale havenexploitanten verleid om te investeren in de haveninfrastructuur van Vietnam en deze te ontwikkelen.

Het nieuwe masterplan hoopt de congestie te verminderen en het concurrentievermogen en de effectiviteit van de haveninfrastructuur te verbeteren. Dit is terwijl we gebruik maken van wetenschap en technologie en modernisering en industrialisatie omarmen.

De Vietnamese overheid zal zich prioritair richten op het verbeteren van de haveninfrastructuur voor de Mekong Delta-regio.

Om de klimaatveranderings- en duurzaamheidsdoelstellingen te halen door de economie koolstofarm te maken, zijn de ASEAN-landen begonnen met het ontwikkelen van toeleveringsketens voor elektrische auto's.

Indonesië en Thailand zijn aantrekkelijke locaties om autofabrieken op te zetten, met overheidsstimulansen, geschoolde arbeidskrachten en de juiste technologische infrastructuur.

De eerste heeft wereldwijd de grootste nikkelreserves, de grondstoffen die nodig zijn om batterijen voor elektrische voertuigen te maken. De Indonesische regering is een samenwerking aangegaan met LG Energy Solution en Hyundai Motor Manufacturing om een ​​fabriek voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen te ontwikkelen.

Thailand loopt voorop in de productie van elektrische voertuigen, met het juiste ecosysteem en de juiste infrastructuur.

Thailand hoopt 12,000 oplaadpunten voor elektrische voertuigen te bouwen en er wordt voorspeld dat de productie van elektrische voertuigen tegen het einde van dit decennium 30 procent van de totale autoproductie in Thailand zal uitmaken.

Hyundai zet een onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit op in Singapore om slimme en duurzame auto-oplossingen te onderzoeken en moderne en ingewikkelde technologieën te ontwikkelen.

Nu Zuidoost-Azië herstelt van de pandemie, zal het benutten van zowel digitalisering als duurzaamheid van cruciaal belang zijn voor economische ontwikkeling en handel.

Naam schrijver: Ong Bo Yang

Biografie

Ik ben momenteel een masterstudent, met als hoofdvak Master of Science in programma- en projectmanagement aan de Universiteit van Warwick.

Ik heb 20 opiniestukken geschreven voor 12 ASEAN-kranten, waaronder Cambodja's The Phnom Penh Post, Filippijnen's Daily Tribune, Singapore's The Business Times, Thailand's Bangkok Post en Vietnam's VNExpress.

Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/