Exclusief interview met de CEO van DRVR, een toonaangevende leverancier van mobiele telematica in ASEAN

Er is geen beste plek in de wereld in iemands leven - alleen de juiste plek. Het vinden van de ideale locatie om samen te werken en te leven is echter geen sinecure, maar David, de CEO van DRVR, heeft het voor elkaar gekregen! Op dit moment woont hij met zijn vrouw in Pattaya en heeft hij een nieuw kantoor in Skybeach Condo voor het ontwikkelingsteam, werkend vanaf het strand! 

Laten we meer over hem en zijn bedrijf weten en zijn standpunten over Thailand delen. - wat doet hij? Wat deed hem besluiten om in Pattaya te gaan wonen en een kantoor te hebben? 

 

Vraag: Hallo David, vertel me iets over jezelf en je leven in Pattaya.

 

A: Ik ben David Henderson, CEO en medeoprichter van DRVR. Ik heb 7 jaar in Thailand gewoond met mijn vrouw Ana (Roemeens). Ik ben geboren op de eilanden van de Seychellen voor de kust van Afrika. De eerste vijf jaar dat ik in Thailand woonde, woonde ik in Bangkok, maar verhuisde in 2021 naar Pattaya. Ik werd de luchtvervuiling en de constante overstromingen beu. 

Vraag: Stel uw bedrijf voor.

A: DRVR (Pronounced Driver) gebruikt technologie om de wegen veiliger te maken en de CO2-uitstoot te verminderen. We gebruiken sensoren op de smartphone om ongevallen te detecteren, de CO2-uitstoot in te schatten en chauffeurs en berijders feedback te geven over hun rijgedrag. 

We verkopen onze diensten op abonnementsbasis aan andere bedrijven. Als u bedrijven kent die geïnteresseerd zijn in het verminderen van de CO2-uitstoot en verkeersongevallen, willen we graag met hen praten. U kunt contact met ons opnemen via e-mail info@drvr.co of bezoek ons ​​op Shop 2, Skybeach Condo.

V: Waarom ben je in Thailand gevestigd? 

A: De oprichters van DRVR komen allemaal oorspronkelijk uit Australië. We werkten samen met het toonaangevende pechhulpbedrijf in Australië, de RACV. We besloten in 2015 DRVR op te zoeken en besloten het bedrijf naar Thailand te verhuizen. We kozen voor Thailand vanwege de hoge concentratie van OEM's voor auto's en motorfietsen en de relatief grote verzekeringssector. In die tijd had Thailand ook een belangrijke en groeiende Startup-scene. 

Vraag: Waarom Pattaya? 

A: We hebben om een ​​aantal redenen voor Pattaya gekozen. Het is een gunstige locatie op minder dan 90 minuten van de luchthaven Swampy en twee uur van Bangkok. Het is ook handig voor de oostkust. We hebben een aantal klanten op korte rijafstand van hier. Pattaya biedt ook betaalbare huur, goede scholen en een geweldige strandlevensstijl zonder de vervuiling en het verkeer van Bangkok. 

V: Hoe ziet teamsamenwerking eruit in het bedrijf?

A: DRVR heeft momenteel 23 medewerkers verspreid over de hele wereld. We hebben een ontwikkelingscentrum in Wongamat Beach. We hebben personeel uit 15 verschillende landen: Australië, Thailand, Oekraïne, Rusland, Myanmar, Ethiopië, het VK en Hong Kong. De meeste van onze medewerkers zijn softwareontwikkelaars of technische mensen.  

We hebben een vrij jong team maar ook een paar ervaren mensen om de boel in evenwicht te houden. We zijn op zoek naar mensen, dus als je geïnteresseerd bent in software, telematica of data, neem dan contact met ons op. 

 

Vraag: Wat is het doel van uw bedrijf?

A: Wij zijn een doelgericht bedrijf. Ons primaire doel is het verminderen van verkeersongevallen. Het bedrijf is een onderneming met winstoogmerk en opereert als een kleine, snelgroeiende onderneming. 

 

V: Laten we het hebben over projecten. Zijn er projecten waar je nu aan werkt? 

A: DRVR heeft een aantal projecten waar we momenteel aan werken. Eerder dit jaar hebben we een nieuwe oplossing uitgebracht waarmee autobezitters kunnen zien hoeveel CO2 hun auto's uitstoten. We werken eraan om dat uit te breiden om mensen te helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door hun manier van rijden te veranderen. We gaan AI gebruiken om een ​​aanbevelingsmotor te maken om chauffeurs te laten zien hoe ze hun CO2 kunnen verminderen. 

Vraag: Zijn er grote projecten waar je naar uitkijkt in 2023?

A: Er komen een aantal spannende projecten aan. Onze omzet is de afgelopen 12 maanden aanzienlijk gegroeid. We kijken ernaar uit om onze Series A-ronde in het laatste kwartaal van dit jaar af te sluiten met een Japanse strategische partner. 

 

V: Aangezien uw bedrijf zich richt op veiligheid, kunt u uw visie op verkeers- en auto-ongelukken in Thailand delen.

A: Verkeersveiligheid is van oudsher een probleem in Thailand, met rapporten van de VN die aantonen dat Thailand de tweede plaats in de wereld heeft na Libië voor verkeersdoden (2014). Het goede nieuws is dat het aantal verkeersdoden enigszins is gedaald en dat de ranglijst van Thailand is verbeterd van de 2e plaats van de slechtste tot de 8e van de ergste. Veel bedrijven zijn begonnen met het toepassen van technologie om verkeersongevallen te verminderen, waaronder oplossingen zoals ons Drive Safe-product. 

V: Als u de bevoegdheid had om iets te veranderen in Thailand, wat zou dat dan zijn en waarom? 

A: Dit is een zeer politiek geladen vraag. We hebben een bedrijfsbeleid om ons niet in de politiek te mengen. We zijn vooral geïnteresseerd in het verminderen van verkeersongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. De overheid heeft een aantal positieve stappen gezet, zoals de invoering van verplichte autostoeltjes voor kinderen. Er is een concept dat het Cobra-effect wordt genoemd. Het cobra-effect is: de meest directe soort perverse prikkel, meestal omdat de stimulans mensen onbedoeld beloont voor het verergeren van het probleem. De term wordt gebruikt om te illustreren hoe onjuiste stimulering in economie en politiek onbedoelde gevolgen kan hebben.

Het beste voorbeeld hiervan is de recente invoering van forse boetes en straffen voor gevaarlijk en roekeloos rijgedrag. Begraven in de rekening "Een verkeerspolitieagent die verliest in een rechtszaak zal worden geconfronteerd met disciplinaire maatregelen". Op deze manier zullen verkeersagenten voorzichtiger zijn met het uitgeven van kaartjes.” Dit is een goed voorbeeld van het Cobra-effect. Introduceer zwaardere straffen, maar voeg dan een angel in de staart toe, wat betekent dat ze in de meeste gevallen niet zullen worden afgedwongen. 

Er wordt vaak gepleit voor strengere handhaving en meer optreden van de politie, maar iedereen moet een zekere mate van verantwoordelijkheid nemen voor de verkeersveiligheid. Rijopleidingen en coaching kunnen een groot verschil maken in de verkeersveiligheid. In andere landen, zoals Australië, zijn jonge bestuurders verplicht onder toezicht te rijden. Hoe en of dit in Thailand zou werken, moet nog blijken. 

Vraag: Beschrijf jezelf in drie woorden

A: Passieeen uitbijter en veerkrachtig. Ik ben echt gepassioneerd over alles wat ik doe, ik stort me erop om dingen voor elkaar te krijgen. Ik ben altijd een uitbijter of buitenstaander geweest. In mijn jonge jaren was ik bijvoorbeeld lid van de communistische partij en dat was nadat de Berlijnse muur was gevallen! Ik heb er nooit echt om gegeven wat mensen van me dachten en ik heb geen interesse in toegeven aan de drukte. Ik zie dingen een beetje anders dan de meeste mensen. 

Een grap die ik een paar keer heb gehoord over zakendoen in Thailand gaat ongeveer zo. "Hoe kom je aan een miljoenenbedrijf in Thailand?" Begin met $ 2 miljoen en werk je weg naar beneden!

Maar serieus, het starten van een startend bedrijf en een zekere mate van succes hebben is al moeilijk genoeg. Deze strijd is nog moeilijker in landen als Thailand. Als ik had geweten wat de zakelijke omgeving en de overheidsvoorschriften waren voordat ik me in Thailand vestigde, zou ik dat nooit hebben gedaan. Zou het in Maleisië of Vietnam anders zijn geweest? Ik kan het niet zeggen en het heeft geen zin om daarover te speculeren. 

De afgelopen 6 jaar waren een echte strijd, in 2018 verloren we bijvoorbeeld onze grootste klant - meer dan 80% van onze omzet. We hebben het grootste deel van het personeel moeten laten gaan. 

V: Hoe contact opnemen met uw bedrijf als iemand geïnteresseerd is in uw bedrijf?

Wij verkopen voornamelijk Business to Business. Mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van onze producten of om partners en agenten te worden, kunnen via onze website contact met ons opnemen www.drvr.co – er zijn nummers en e-mailadressen voor Engels en Thais. 

Inschrijven
Adam Judd
De heer Adam Judd is de mede-eigenaar van TPN Media sinds december 2017. Hij komt oorspronkelijk uit Washington DC, Amerika, maar heeft ook in Dallas, Sarasota en Portsmouth gewoond. Zijn achtergrond ligt in detailhandel, HR en operationeel management, en hij schrijft al vele jaren over nieuws en Thailand. Hij woont al meer dan negen jaar in Pattaya als fulltime inwoner, is lokaal goed bekend en bezoekt het land al meer dan tien jaar als een regelmatige bezoeker. Zijn volledige contactgegevens, inclusief contactgegevens van het kantoor, zijn te vinden op onze contactpagina hieronder. Verhalen kunt u een e-mail sturen naar Editor@ThePattayanews.com Over ons: https://thepattayanews.com/about-us/ Neem contact met ons op: https://thepattayanews.com/contact-us/