Persbericht: USAID, DNP EN WildAid lanceren mediacampagne om de vraag naar ivoorproducten te beëindigen

Het volgende is een persbericht van de Amerikaanse ambassade en het consulaat in Thailand. De verklaringen erin zijn van henzelf.

Bangkok, 19 september 2022 – De United States Agency for International Development (USAID), Thailand's Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation (DNP) en WildAid lanceerden de campagne "Only Elephants Wear Ivory Best" om het gebruik en de aankoop van sieraden en accessoires gemaakt van olifanten te verminderen ivoor onder vrouwen. In de campagne staan ​​Cindy Sirinya Bishop, een Thaise actrice en supermodel, en Master Tossaporn Sritula (Master Chang), een gerenommeerde Thaise astrologie- en feng shui-expert, als voorvechters van het terugdringen van de vraag naar dieren in het wild.

Deze campagne bouwt voort op de campagne "Mooi zonder ivoor" 2020 van USAID Wildlife Asia die met succes diegenen bereikte die ivoren sieraden wilden kopen of gebruiken vanwege de waargenomen schoonheid. Onderzoeksresultaten toonden aan dat de campagne "Mooi zonder ivoor" de vraag naar en de sociale aanvaardbaarheid van ivoorconsumptie onder potentiële Thaise consumenten met de helft verminderde.

“We vonden het heel bemoedigend dat de campagne Mooi zonder Ivoor er opmerkelijk in slaagde om in korte tijd de attitudes van de doelgroepen te veranderen. We hopen dat 'Only Elephants Wear Ivory Best' deze trend voortzet. De Amerikaanse regering blijft zich inzetten voor onze productieve samenwerking met het Thaise ministerie van Nationale Parken, Natuur- en Plantenbehoud - om een ​​einde te maken aan de illegale handel in wilde dieren en onze gezondheid van het milieu en de mens te beschermen door de vraag naar illegale producten van wilde dieren te verminderen," zei Dr. Suphasuk Pradubsuk , specialist programmaontwikkeling, regionaal milieubureau, USAID regionale ontwikkelingsmissie voor Azië.

Naast het aanpakken van de waargenomen schoonheid van ivoor onder de doelgroep, is de campagne ook bedoeld om een ​​andere belangrijke drijfveer achter de consumptie van ivoorproducten in Thailand tegen te gaan: de overtuiging dat deze producten geluk brengen dat leidt tot een goed leven en geluk.

“Sinds 2018 werkt het Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation (DNP) nauw samen met USAID en WildAid om de vraag naar illegale producten van olifantenivoor te verminderen. Het verminderen van de vraag naar illegale producten van wilde dieren en planten is een van de andere strategieën om illegale handel een halt toe te roepen, in overeenstemming met de richtlijnen van de Conventie inzake de internationale handel in bedreigde in het wild levende dier- en plantensoorten (CITES). We zijn er echt van overtuigd dat we, door ons in te spannen voor wetshandhaving, samen met positieve vraagverminderingscampagnes zoals 'Only Elephants Wear Ivory Best', nieuwe waarde in de samenleving kunnen creëren door het gebruik van producten van wilde dieren een halt toe te roepen, wat een aanzienlijke bijdrage zal leveren aan de preventie van illegale handel in ivoor”, zei de heer Rutchada Suriyakul Na Ayutya, directeur-generaal van de DNP.

De lancering van de campagne bestond uit een virtueel gesprek bij het haardvuur tussen de twee campagnebeïnvloeders, USAID, en de DNP, waar ze een levendig gesprek voerden over de huidige situatie van de handel in wilde dieren en hoe de houding en het gedrag van de consument moeten evolueren zodat het gebruik van dieren in het wild producten totaal onaanvaardbaar worden. De virtuele lancering kan worden bekeken op de Facebook-pagina van WildAid Thailand en de DNP.

“Cindy Bishop en meester Tossaporn brachten zo welsprekend de boodschap tot uitdrukking dat ivoor alleen van olifanten is, en dat zij het het beste dragen. WildAid voert sinds 2016 campagnes om de vraag naar olifantenivoor in Thailand te verminderen. Met de hulp van zulke invloedrijke stemmen, overheidsinstanties en mediapartners hopen we een nieuwe maatschappelijke norm te vestigen rond ivoor en het beschermen van olifanten. Samen kunnen we een einde maken aan de vraag naar ivoor”, zegt John Baker, Chief Program Officer van WildAid.

USAID, WildAid en de DNP zullen de video's en de belangrijkste beelden van de campagne verspreiden via Facebook, andere sociale-mediakanalen en externe mediaplaatsingen om het bereik van de campagne en de betrokkenheid van het publiek te maximaliseren.

Inschrijven
Nee Meechukhun
National News Writer bij The Pattaya News van september 2020 tot oktober 2022. Nop is geboren en getogen in Bangkok en vertelt graag verhalen over haar geboortestad door middel van haar woorden en foto's. Haar educatieve ervaring in de Verenigde Staten en haar passie voor journalistiek hebben haar oprechte interesse in de samenleving, politiek, onderwijs, cultuur en kunst gevormd.