Thaise leger verbiedt Lazada na controversiële online advertentie DES om aanklachten in te dienen tegen bedrijf

Bangkok -

De opperbevelhebber van het Koninklijke Thaise leger, Chalermphon Srisawad, heeft vandaag, 10 mei, zijn bezorgdheid geuit over het online verzendplatform 'Lazada' en de controversiële videoadvertentie van wat volgens de autoriteiten een aanfluiting was van de Thaise koninklijke familie.

De commercial maakte deel uit van Lazada's 5.5-winkelcampagne die werd gemaakt door Intersect Design Factory, dat eigendom was van de transgender social media-influencer Aniwat Prathumthin, die algemeen bekend staat om haar bijnaam "Nara Crape Kratoey".

De advertentie-inhoud toont drie mensen - één (Nara zelf) zat op de grond, één verkleedde zich als een Thaise vrouw van middelbare leeftijd en zat op een luxe bank, en één zat in een rolstoel die werd gezien door veel kijkers die de gehandicapte bespotten. Velen van hen controleerden ook dat de commercial de leden van de koninklijke familie leek te beledigen.

Deze foto werd maandag op het Facebook-account van een legerwoordvoerder geplaatst. In het bericht staat dat Lazada niet welkom is in militaire gebieden, uit protest tegen een reclame met een slecht geweten.

Gisteren kondigde het Koninklijke Thaise leger aan dat het leger het online winkelbedrijf en zijn voertuigen in al zijn territoria, afdelingen en organisaties had verboden om te protesteren tegen de controversiële commercial en hun krachtige steun aan de koninklijke instelling te tonen.

Chef van de strijdkrachten, Chalermphon, zei via de woordvoerder van het Royal Thai Army, Teerapong Pattamasing Na Ayutthaya, dat hij bezorgd was over deze kwestie omdat het de gevoelens van het Thaise volk had beïnvloed.

"Het leger neemt een standpunt in over zijn voornemen om de monarchie te beschermen en te handhaven en zal geen enkele groep of iemand toestaan ​​om intimidatie te plegen tegen de hoogste instelling van het land", voegde de verklaring eraan toe.

"ดีอีเอส"ลุยดำเนินคดี "ลาซาด้า-นาราฯ" ปมโฆษณาไม่เหมาะสม

Ondertussen is het ministerie van Digitale Economie en Samenleving (DES) van plan om een ​​aanklacht in te dienen tegen het bedrijf, en de presentatoren die in de videocommercial te zien waren, volgden het verzoek van Srisuwan Chanya, de secretaris-generaal van de Thai Constitution Protection Organization Association.

DES-minister Chaiwut Thanakmanusorn waarschuwde ook influencers op sociale media om hun inhoud van berichten, clips en advertenties zorgvuldig te overwegen voordat ze op online platforms plaatsen, omdat ze de negatieve gevoelens van Thaise mensen kunnen beïnvloeden of illegale en onethische inhoud kunnen bevatten.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=–=–=–==-

Een Covid-19-verzekering nodig voor uw volgende reis naar Thailand? Klik hier.

Volg ons op Facebook

Ga met ons mee op LINE voor het verbreken van waarschuwingen!

Inschrijven
Nee Meechukhun
National News Writer bij The Pattaya News van september 2020 tot oktober 2022. Nop is geboren en getogen in Bangkok en vertelt graag verhalen over haar geboortestad door middel van haar woorden en foto's. Haar educatieve ervaring in de Verenigde Staten en haar passie voor journalistiek hebben haar oprechte interesse in de samenleving, politiek, onderwijs, cultuur en kunst gevormd.