BANGKOK (Reuters) – Thailand heeft richtlijnen opgesteld om taxibedrijven te reguleren en streeft ernaar de diensten tegen maart 2020 te legaliseren, zei het ministerie van Transport vrijdag.
Ritdelingsdiensten bestaan in een wettelijk grijs gebied in Thailand, waarbij de politie routinematig chauffeurs stopt en beboet omdat ze niet correct zijn geregistreerd.
Volgens de richtlijnen moeten privévoertuigen worden geregistreerd en uitgerust met een GPS-systeem, aldus het ministerie van Transport in een verklaring. Bestuurders hebben een openbaar rijbewijs nodig.
Ride-hailing-bedrijven moeten de identiteit van chauffeurs verifiëren en een 24-uurs klachtencentrum runnen, zei het ministerie.
"We moeten kijken naar wat er binnen de wet mogelijk is om het publiek keuze te geven - niet om de concurrentie met taxi's in het systeem te vergroten", zei plaatsvervangend permanent secretaris Jirut Wisansitr tegen Reuters.
Ritboekingsdiensten zijn populair in het land van 67 miljoen inwoners omdat ze soms goedkoper zijn en minder geneigd zijn om passagiers naar hun bestemming te brengen dan reguliere taxi's, maar ze hebben traditionele taxichauffeurs geërgerd.
De voorgestelde wijzigingen komen nadat de Bhumjaithai-partij bij de verkiezingen van dit jaar campagne heeft gevoerd voor een belofte om taxidiensten te legaliseren. De partij won genoeg zetels om zich aan te sluiten bij een coalitieregering en kreeg de verantwoordelijkheid voor het ministerie van Transport.
Sommige ride-hailing-bedrijven zijn al een paar jaar actief op de niet-gereguleerde markt van Thailand.
Het in Singapore gevestigde Grab biedt ritten in auto's en op motorfietsen, terwijl zijn rivaal Get, een onderdeel van het Indonesische Go-Jek, alleen motorritten aanbiedt.
Thaise bedrijven hebben ook geïnvesteerd in startups voor het delen van ritten.
Bron: Reuters