Pattaya-
Nikkei Asian Review publiceerde deze week een artikel waarin zij verklaarden dat het hoofd van de Business and Tourism Association van de stad dit jaar in totaal 19 miljoen bezoekers naar de stad heeft voorspeld, een totale stijging van 5%, wat bijna de helft is van het totaal voorspelde aantal. 40 miljoen bezoekers.
Er wordt veel werk verricht om Indiase, islamitische en Chinese toeristen naar de stad te trekken, zoals een korte wandeling door Walking Street elke bezoeker zal laten zien.
CP, een voedsel- en detailhandelsgroep met een waarde van 63 miljard dollar, is van plan de stromen van mensen en goederen door de regio Chon Buri opnieuw vorm te geven. Een hogesnelheidslijn en aanverwante projecten zijn bedoeld om zakelijke professionals, ondernemerstalent en toeristen naar het gebied te trekken. CP bepaalt het aantal treinstations, waardoor de groep de macht heeft om te bepalen welke gebieden zullen worden ontwikkeld.
Nikkei Aziatische recensie schreef:
Het Thaise conglomeraat Charoen Pokphand Group is van plan een enorm commercieel en wooncomplex te bouwen in de strandstad Pattaya, zo heeft de Nikkei Asian Review geleerd, een project dat naar verwachting de winstgevendheid zal vergroten van een hogesnelheidslijn van $ 7.3 miljard waarvoor het bedrijf heeft gekozen bouwen.
Het complex, met een oppervlakte van meer dan 480,000 vierkante meter, zal een winkelcentrum, hotel, bioscopen en een congrescentrum omvatten. Het investeringsbudget zal minstens 10 miljard baht ($327 miljoen) bedragen, aldus een bron uit de stad Pattaya.
Hoewel CP geen spoorwegervaring heeft, heeft het een contract binnengehaald om drie internationale luchthavens met elkaar te verbinden, twee nabij Bangkok en de andere ten zuiden van Pattaya. De spoorlijn zal naar verwachting in 2024 in gebruik worden genomen.
Het geplande complex voor gemengd gebruik biedt een manier om de winstgevendheid van de lijn te vergroten. Toeristen konden de trein nemen naar de winkel- en uitgaansbestemming, terwijl inwoners naar de luchthavens of andere delen van Thailand konden pendelen.
Pattaya, ongeveer 160 km ten zuidoosten van de hoofdstad, fungeert als een soort toegangspoort tot de oostkust van Thailand, waar de auto-, consumentenelektronica- en andere productie-industrieën zich in de jaren negentig begonnen te concentreren.
Het originele artikel vind je hier: https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Thailand-s-CP-plans-330m-seaside-hub-linked-to-high-speed-rail?fbclid=IwAR0ILznGlLIL34bFJ-6PLJ6PD0OjZ7WEMfeQ4ciHu2tBbgr9zxybaMrqwH4
Het Thaise kabinet heeft in juni de treindeal tussen CP en de Thaise staatsspoorwegen goedgekeurd. Het contract moet deze maand door beide partijen worden ondertekend. Het bedrijf China Railway Construction is ook betrokken bij een consortium om de spoorlijn aan te leggen. De spoorlijn zal naar verwachting in 2024 klaar zijn.