Bangkok-
De verkeerspolitie bespreekt met andere instanties wijzigingen in de straffen voor dronken bestuurders en recidivisten op Thaise wegen.
Er wordt gepleit voor zwaardere straffen in overeenstemming met het Japanse model dat zowel de dronken bestuurder als elke passagier die "aan de wandaden heeft geholpen" bestraft, zei generaal-majoor Ekkarak Limsangkatt, een lid van de commissie die de verkeershandhaving beoordeelt. Dit zou betekenen dat als een voertuig zou worden gestopt en de bestuurder positief testte op dronkenschap, alle inzittenden van het voertuig verantwoordelijk zouden worden gehouden.
Ekkarak sprak na een bijeenkomst eerder gisteren op het hoofdkantoor van de Royal Thai Police in Bangkok.
Onder de besproken voorstellen waren de uitgifte van verkeersboetes en zwaardere straffen voor recidivisten op basis van bewijs dat de afgelopen drie jaar door Police Ticket Management (PTM) is verzameld.
Het PTM verzamelt informatie over verkeersovertredingen en geeft aanbevelingen die de verkeersveiligheidsmaatregelen verbeteren.
De vergadering van gisteren, voorgezeten door luitenant-generaal Roy Inghapairoj, assistent van de Nationale Politiecommissaris, kreeg te horen dat er in 11.7 2018 miljoen verkeersboetes waren uitgegeven, een stijging van 39 procent ten opzichte van de 8.6 miljoen een jaar eerder.
Onder de bekeuringen was de bestuurder van een vrachtwagen die in één jaar niet minder dan 144 bekeuringen ontving voor herhaaldelijk te hard rijden en niet op de voor vrachtwagens gereserveerde langzame rijstrook. Hij werd betrapt door verkeerscamera's.
In de afgelopen vier jaar zijn in totaal 1,507 recidivisten voor rijden onder invloed gearresteerd, zo werd de vergadering verteld.
Ekkarak zei dat de bevindingen aantoonden dat chauffeurs onvoldoende bang waren voor de wet en de gevolgen van het overtreden ervan. Hij zei dat een wetswijziging van de Landverkeerswet van 1979, die binnenkort van kracht zou moeten zijn, een puntensysteem zou introduceren om automobilisten ervan te weerhouden opnieuw in de fout te gaan.
Hij zei dat een dergelijk puntensysteem in het verleden niet zou hebben gewerkt omdat alle rijbewijzen op papier waren gebaseerd, wat betekent dat de politie en het ministerie van Landvervoer niet konden samenwerken om overtreders te pakken.
"Deze nieuwe wet vereist dat de twee agentschappen databases en online informatie aan elkaar koppelen, zodat het systeem voor rijbewijzen effectief en praktisch wordt geïmplementeerd", zei hij.
De vergadering hoorde ook een voorstel om automobilisten met meerdere tickets in één keer te laten afbetalen voor korting, om de achterstand van onbetaalde tickets weg te werken,
Ekkarak zei echter dat politieagenten die beslissing niet zelf konden nemen, dus het voorstel zou moeten worden besproken door hun superieuren en het kabinet.