Thailand-
Onlangs is er een verhaal in het nieuws geweest over een eigenaar van een restaurant in Pattaya die een juridische aanklacht indient tegen een prominent lid van een Facebook Meal review-groep voor het maken van een negatieve recensie. Wij hier bij The Pattaya News zullen geen van beide partijen noemen of in details treden (ook vanwege juridische redenen), maar zullen in het algemeen commentaar geven op de situatie, aangezien dit veel discussie veroorzaakt op lokale prikborden. Het lijkt erop dat de meerderheid van de mensen die commentaar geven niet op de hoogte zijn van de Thaise wet of het er niet mee eens zijn. Of je het er nu mee eens bent of niet, het verandert niets aan het feit dat het de wet IS.
Ten eerste zullen de meeste oude prikbordlezers in Thailand merken dat de meeste van hen zwaar worden gemodereerd en geen naam en schande, negatieve recensies of laster toestaan. De betrokken website kan namelijk ook partij zijn bij juridische aanklachten wegens laster en laster. De meeste commentaarsecties (inclusief die van ons) worden zwaar gemodereerd en gecontroleerd om ervoor te zorgen dat laster, smaad en alles wat kritisch is over de overheid niet is toegestaan. Het maakt niet uit of je land vrijheid van meningsuiting heeft of dat je thuis kunt posten wat je wilt. Dat is hier niet het geval.
Ten tweede zijn de meeste wetten in Thailand in het voordeel van de bedrijfseigenaar of verhuurder, niet de consument of huurder. In westerse landen is dit normaal gesproken omgekeerd. Nogmaals, of je het er nu mee eens bent of niet, dit is de Thaise wet.
Ten derde is smaad/laster/laster in Thailand zowel een civiel- als een strafbaar feit. Laten we eens kijken naar de wet:
Hier is, met dank aan Siam Legal, de huidige wet zoals geschreven voor laster:
Sectiecode: 0326 – 0333
Criminele code
SPECIFIEKE OVERTREDINGEN
TITEL XI
OVERTREDING TEGEN VRIJHEID EN REPUTATIE
In duidelijke bewoordingen, als je de reputatie van een persoon schaadt, inclusief hun bedrijf voor een derde partij (IE. Een prikbord of een Facebook-groep), overtreed je de wet en riskeer je twee jaar gevangenisstraf. Dit, in combinatie met de wet op computercriminaliteit, maakt het tegen de wet om een lasterlijke en lasterlijke beoordeling van een bedrijf of individu te plaatsen. Dit is de reden waarom er zo weinig beoordelingswebsites zijn, geen gejuich voor Thailand en de rechtbank van de publieke opinie is hier zeldzaam. Zelfs het liken van een negatieve post of het maken van een negatieve Facebook-commentaar kan en HEEFT mensen in de problemen gebracht.
Wat als de uitspraken over het bedrijf waar zijn? In Thailand maakt dat niet uit. Waar het om gaat is of het de publieke reputatie (gezicht) van de andere persoon of het bedrijf schaadt, TENZIJ het het publiek in zijn geheel ten goede komt. Als het een privé-aangelegenheid is over de kwaliteit van bijvoorbeeld een ontbijt in een restaurant en de klant maakt er een groot probleem over op Facebook en Twitter, terwijl het een privé-aangelegenheid tussen de eigenaar en de klant had moeten zijn of te klein had moeten zijn indien nodig de rechter claimt, heeft de klant ongelijk. De reden dat veel mensen hiermee worstelen op bepaalde prikborden, is dat dit het tegenovergestelde is van westerse landen. Nogmaals, dit is echter de Thaise wet.
Laten we eens kijken naar de wet op computercriminaliteit en hoe dit van toepassing is op iemand die een negatieve beoordeling van een bedrijf of een persoon maakt:
De Wet Computercriminaliteit
De meest afdwingbare delen van laster- en smaadwetten komen uit de Computer Crimes Act. Aangenomen in 2007 en onlangs herzien, zegt de wet dat, niet alleen is de persoon die lasterlijke opmerkingen schrijft verantwoordelijk voor hen - maar dat geldt ook voor elke website, webmaster of iemand anders die wordt beschouwd als een "tussenpersoon" van de informatie die niets doet om het te melden of te verwijderen. We weten hier bij The Pattaya News dat de facebookgroep waar dit werd gepost het materiaal inderdaad heeft verwijderd. Alleen al het hosten of runnen van een beoordelingsgroep zonder zorgvuldige moderatie kan u echter in de problemen brengen. Zelfs als u de post leuk vindt waarin iemand een negatieve recensie heeft geplaatst, kunt u zelfs wettelijk aansprakelijk worden gesteld.
Wees dus voorzichtig met het "liken" of "delen" van mogelijk aanstootgevend materiaal, want u wilt niet zelf vast komen te zitten aan het einde van een vervelende rechtszaak in Thailand!
Hoewel het een goed punt is dat de Computer Crimes Act oorspronkelijk werd ingevoerd om de monarchie te beschermen en niet voor kleine problemen tussen een boosaardige klant en een boze lokale ondernemer, adviseren wij hier bij The Pattaya News om een probleem één op één op te lossen met het management in plaats van ze te "stralen" op sociale media. Als het niet kan worden opgelost en het een serieus probleem is, dan is dat waar het rechtssysteem voor is.
Hopelijk is dit leerzaam voor mensen.
